top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הבית הבודד

כשני קילומטר מדרום לגרעין התנחלות עפרה שהוקמה על בסיס ירדני נטוש, עומד לו בית בודד. כל מי שיתבונן בבית יבחין כי מדובר בבית פלסטיני כפרי ישן. הבית יושב על חלקה מספר 26 בגוש מספר 13 באדמות הכפר עין יברוד השוכן מספר מאות מטרים ממערב לבית. בית זה כמו החלקה עליו הוא יושב, שייכת למשפחת שחאדה מעין יברוד. זהו הכפר שמתנחלי עפרה השתלטו בפועל על אלפי דונמים מאדמותיו הפרטיות ובנו עליהם מאות בתים בלא אישור ובניגוד לכל חוק.


איתרע מזלו של בית משפחת שחאדה והוא נותר ממזח לכביש "עוקף רמאללה" שנסלל בין ההתנחלות עפרה ובין הכפר עין יברוד במחצית שנות ה-90 , כתוצאה מהסכם אוסלו. פריצת הכביש יצרה חיץ פיזי משמעותי בין הכפר ובין ההתנחלות והוא שאפשר למתנחלים להתחיל במהלך של השתלטות נרחב שכלל כאמור אלפי דונם של שטחי חקלאות ומרעה המצויים ממזרח לכפר.


עם ראשית האינתיפאדה השנייה הצבא השתלט על בית משפחת שחאדה והפך אותה לעמדה צבאית. לאחר עזיבת הצבא את המקום, השתלטו המתנחלים על המבנה והעבירו למקום את "מכון משפטי ארץ" שהוקם על ידי רב ההתנחלות עפרה אבי גיסר בשנת 2000.


בהמשך טענו כי רכשו את המבנה. לאחר מאבק משפטי שנמשך כעשור, הוכח כי מסמכי הרכישה שהציגה חברת "אל ווטאן" (השייכת ברובה לתנועת המתנחלים "אמנה") שהיתה מעורבת בעוד מספר מקרים של זיוף מסמכי רכישה במקומות שונים בגדה, היו מזויפים (לרחבת קריאה>>goo.gl/cqSZSR).


עיון באתר המכון מעלה כי המתנחלים במקום עוסקים במגוון רחב של סוגיות הלכתיות, אם כי על השאלה האם מותר לזייף מסמכים על מנת לטעון כי נכס נרכש, הם דווקא מדלגים. ניתן היה לשער כי לאחר שהוכח בבית משפט כי המתנחלים לא רכשו את המקום, הם יפונו ממנו לאלתר, אלא שב-14.7.2013, עשרה ימים לאחר מתן פסק הדין שקבע כי המסמכים שהציגה "אל ווטאן" מזויפים, חתם אלוף פיקוד המרכז דאז, ניצן אלון על צו תפיסה שכולל את שטח כל החלקה עליה יושב הבית ובכך למעשה נמנע פינויים של המתנחלים מהמקום. קראו עוד כך>> goo.gl/QB3VLR


bottom of page