top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

דרך פיראטית בית אל-עפרה

בשעות הלילה המאוחרות, בין יום רביעי לחמישי שעבר (19.5.2022) התעוררו תושבי הכפרים עין יברוד וביתין, הנמצאים מזרחית לרמאללה, לקולות בולדוזרים שעבדו באדמותיהם. למבוגרים ביניהם, הצלילים הללו היו מן הסתם סוג של דז'ה וו. מכיוון שממש באותו מקום, לפני כ-20 שנה, מתנחלים פרצו באלימות דרך עפר פיראטית שחיברה את ההתנחלות מועצה מקומית בית-אל עם כביש עוקף רמאללה (כביש 60) ועם ההתנחלות עפרה ממזרח.

השנים 2001-2002 היו כידוע השנים המדממות ביותר של האינתיפאד'ה השנייה. ומאידך, אלו היו גם שנים של פריחה חסרת תקדים במפעל ההשתלטות הפיראטי על אדמות הגדה המערבית. עשרות מאחזים לא חוקיים הוקמו ואין ספור דרכים פיראטיות נפרצו באותן שנים ברחבי הגדה המערבית. אחת מהן היתה כאמור, דרך זו. התוכנית היתה פשוטה: בין שני הכפרים, עין יברוד וביתין, מחבר כביש (שהוא למעשה קטע מכביש רמאללה-יריחו) אשר כמה מאות מטרים מתוכו, נמצאים בתוך שטח C. זה אותו הכביש שמתנחלי עפרה עשו בו שימוש עד שבאמצע שנות ה-90 ישראל סללה, בין היתר עבורם, את כביש עוקף רמאללה. באמצעות הדרך שמתנחלים פרצו מההתנחלות בית אל, הם תכננו לבתר את הכביש הפלסטיני ולפגוע ברצף בין שני הכפרים השכנים. מהלך ישראלי קלאסי, שדומים לו אנו מכירים מעשרות מקומות נוספים בגדה.

אלא שלמגינת ליבם של המתנחלים העבריינים שעמדו מאחורי פריצת הכביש, התוכנית לא הושלמה. דרך בת למעלה מ-2 קמ', שמחולקת לשני מקטעים, אומנם נפרצה, אך היא לא נסללה ולא חוברה לכביש 60, על אף שהפריצה הגיעה ממש עד לשפתו המערבית. וכך, במהלך הזמן הדרך הפיראטית הלכה ונכבשה על ידי הטבע, תוך שהיא משאירה כמה צלקות כעורות, מהסוג ש"שוחרי נופיה התנכיים של ארצישראל" מרבים להותיר אחריהם.

20 שנה חלפו והימים הנוכחיים מלאים שוב באבק שריפה לאומני מהסוג שהאנשים העומדים מאחורי "מבצעים" מהסוג הזה, מצפים להם בכיליון עיניים על מנת לקבוע עובדות חדשות בשטח. בלילה שבין יום רביעי וחמישי הם הספיקו לפרוץ מחדש מקטע בן למעלה מ-300 מטר שנמצא בין כביש עוקף רמאללה לבין הכביש המחבר בין עין יברוד וביתין. הפלסטינים מדווחים שהצבא ומשטרת ישראל היו שם בזמן העבודות. למעשה, הם לא בטוחים בכלל מי עומדים מאחורי העבודות - הצבא או המתנחלים? אך למיטב הבנתנו, כל הסימנים מלמדים שמדובר במתנחלים ששבו למקום על מנת לנסות להשלים את מה שהם החלו לעשות לפני שני עשורים. יש לעשות כל דבר שנדרש על מנת לוודא שגם הפעם הם לא יצליחו.


bottom of page