top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

בית חגי

בשבוע שעבר העלנו כאן פוסט (https://bit.ly/3DPye1v) שעסק בין היתר במחצבה שהועברה להתנחלות בית חג"י על ידי המנהל האזרחי, במתנה. את המחצבה, שנמצאת בדרום מערב הר חברון על אדמות הכפרים דורא ואלד'הריה, מפעילה עבור ההתנחלות בית חגי, חברת החציבה 'מדן'.


היום נקפוץ כ-20 קמ' צפון מזרחה ונדבר טיפה על ההתנחלות המבודדת והקיצונית בית חגי עצמה, בה מתגוררים כיום כ-680 אנשים. עד כמה קיצונית? שימו לב לנתון הבא: למעלה משלושת רבעי המצביעים בבחירות האחרונות, הצביעו לרשימה הכהניסטית של בן גביר וסמוטריץ (ראו קישור - https://bit.ly/38KJUnA).


ההתנחלות בית חגי הוקמה לקראת מחצית שנות ה-80 מדרום לחברון ובצמוד לה, על מנת לחסום את התפתחותה של העיר דרומה, ולהוות חיץ שיחצוץ בין חברון ובין הכפרים קלקס, א-ריחיה ומחנה הפליטים אל פוואר, שנמצאים מדרום לה. לשם הקמת ההתנחלות, ישראל בזזה בשנות ה-80 כ-650 דונם מאדמות חברון, באמצעות הכרזה עליהם כ"אדמות מדינה" והעבירה אותם להתנחלות.

כמקובל בשיטת ההכרזות, השטח שהוכרז לא היה גוש אחיד, אלא התחלק לחמישה גושים שונים שביניהם אדמות חקלאיות שהיו מעובדות במשך דורות. המצב הזה, המאפיין את רוב ההתנחלויות שהוקמו באמצעות שיטת ההכרזות על "אדמות מדינה", הביא לכך שחלק ניכר מבתי ותשתיות ההתנחלות נבנו מחוץ לשטח שהוכרז כ"אדמת מדינה" והועבר להתנחלות רשמית. כך בין היתר, כמו למשל בהתנחלויות נוקדים, מועצה מקומית אפרת Efrat Municipality או ביתר עילית אונליין, הוקם ״הפארק״ הציבורי של התנחלות בית חגי, על אדמות חקלאיות שהיא בזזה, שנותרו כלואות בין אותם הגושים המוכרזים.


בשנת 2018 ישראל הכריזה על עוד עשרה דונם בלב ההתנחלות, על מנת לסגור איזה חור שנותר בלב השטח המוכרז, עליו יש כוונה לבנות בעתיד (לפוסט שכתבתנו במרץ 2018 על ההכרזה: https://bit.ly/3DVCc8M/).


אבל 650 דונם כמובן שאינם מספיקים להתנחלות מסוגה של בית חגי, על אף שכמחצית מהשטח הזה, עומד עד היום ריק. בעשרים השנים שחלפו מאז ראשית האינתיפאדה השנייה, ההתנחלות השתלטה בהדרגה על עוד קרוב ל-900 דונם של אדמות חקלאיות ומרעה שנמצאות סביבה, באמצעות מערכת דרכי עפר, "מצפים" ו"חווה חקלאית" מצ'וקמקת שהוקמה בלב שטח חקלאי פורה שנבזז מבעליו הפלסטינים. המתנחלים במקום, בגיבוי צה"ל - צבא ההגנה לישראל שמחזיק במקום בסיס קבוע, מונעים את גישת בעלי הקרקע. על מנת להתרשם מתרבות ההפקרות והביזה ששוררת במקום בחסות הצבא, די להעיף מבט ב"קליפ יום העצמאות" שהפיקו בהתנחלות ביום העצמאות האחרון: https://bit.ly/38LylN3.


ביוני האחרון הועלתה כתבה ארוכה של באסל אל עדרה וYuval Abraham באתר שיחה מקומית, שבה תואר סיפור רציחתו המחריד של איסמעיל טובאסי בן ה-27 תושב הכפר א-ריחייה, מדרום להתנחלות בית חגי ב14 למאי. הכתבה מבוססת על עדויות הפלסטינים המתארים את הפוגרום שערכו מתנחלים במשך שעות בלא התערבות המשטרה או הצבא, שבמהלכו נרצח טובאסי באכזריות. ראוי רק להדגיש שבאזור בו הדברים קרו, אין התנחלות נוספת למעט בית חגי (קישור לידיעה בשיחה מקומית- https://bit.ly/3kZp1uO).








bottom of page