top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ביקור חסר תקדים בשטחים

שר החוץ היוצא של ארה"ב מייק פומפאו שממשיך להתנהל כאילו לא היו בחירות בארה"ב והוא הולך להישאר במשרד עוד ארבע שנים. ככל הנראה בשל כך הוא מגיע השבוע לבקר את הסחבקים מהימין המקומי. על פי הפרסומים, אחד המקומות בהם בכוונתו לבקר הוא יקב פסגות, שעלה לכותרות בשנים האחרונות בשל מאבקיו המשפטיים הכושלים של מייסדו יעקב ברג, באיחוד האירופי, שמסרב לאפשר יבוא של היין של ברג, תחת הקטגוריה של "made in Israel".

אין צורך להכביר בניחושים למה דווקא ביקב פסגות. יקב פסגות הוא בבעלות האחים פאליק, המליארדרים האמרקאים שתומכים בנדיבות בארגוני ימין קיצוני שונים כאן בגדה. את השליטה ביקב פסגות, כפי שכתבנו כאן לפני קצת יותר משנה, רכשו האחים פאליק בשנת 2007 תמורת כ-4.1 מליון ש"ח וכך הפך המפעל המשפחתי הצנוע לעסק שמגלגל מיליונים.

הביקור של פומפאו ביקב פסגות, הוא הזדמנות מצויינת להזכיר כיצד יעקב ברג ממשיך לנהל את העסק מאז קנייותו, השתלט על כ-80 הדונם שנמצאים בבעלות תושבי אל בירה סביב ההתנחלות פסגות, שעליהם הוא מגדל חלק מהענבים המשמשים ליצור היין ביקב. אנו שבים ומעלים כאן היום חלקים מתוך המאמר שכתב דרור אטקס איש השטח של 'כרם נבות' בעיתון 'הארץ' לפני כשנה וחצי (http://bit.ly/2YOsO1J).

תושבי אל-בירה מכירים את ההר שנמצא ממזרח לבתיהם בשם "ג'בל אל טוויל" ("ההר הגבוה"). המובגרים מביניהם זוכרים אותו גם בשם "ג'בל אל כוויתי", זכר לימים שתיירים מכווית חיפשו על פסגתו הצוננת מפלט מהקיץ הלוהט של המפרץ הפרסי. הבריטים בתורם בנו על פסגת ההר מאגר מים, חוליה אחת מתוך קו המים אותו סללו מעין אל-סמיה לרמאללה. בשנות ה-60 עיריית ירושלים (הירדנית) רכשה את הזכויות בקרקע והחלה להקים במקום תשתיות לאתר תיירות, אך התוכניות הללו נקטעו סופית עם תפיסת המקום "לצרכי בטחון" על ידי ישראל בנובמבר 1979. חלפו להן עוד כשנתיים וממשלת בגין החליטה להקים במקום "מרכז אזורי פסגות" כחלק מהפיצוי שהיא העניקה לכולנו לקראת פינויו המתוכנן של חצי האי סיני בשנת 1982.

שנת 1979 היתה גם שנה משמעותית בחייו של מאיר ברג, חלוץ ההשתלטויות החקלאיות סביב ההתנחלות פסגות. בשנה זו הוא היגר לישראל מברית המועצות ובהמשך עבר לגור בהתנחלות הצעירה. תצלומי אוויר מלמדים כי כבר במהלך שנות ה-90 העולה החדש/ישן הספיק להשתלט על מספר חלקות בבעלותם של תושבי אל-בירה לצורך עיבודן. ברג לא עשה זאת לבד: הוא הסתייע בין היתר בהלוואה שקיבל מהחטיבה להתיישבות לשם רכישת מכונת ריסוס ובהקצבת מים נאה אותה קיבל מרשות המים. אגב, במרכזן של החלקות הגזולות הללו יבנה לימים הבן הממשיך והשאפתן יעקב, באופן בלתי חוקי כמובן, את מבנה היקב המשפחתי ובצמוד לו את ביתו המרווח.

שנת 2003 היתה שנה מצויינת לעסק המשפחתי. בחסות האינתיאפדה השנייה הוקמה באופן פיראטי סביב התנחלות פסגות גדר חשמלית. וכך הפכו 140 הדונם המקוריים שהצבא הקצה להתנחלות בראשית שנות ה-80 ל- 650 דונם, אשר למעלה מ-500 מהם בבעלות מאות מתושבי אל-בירה שאדמותיהם נותרו כלואות בתוך השטח שגודר סביב ההתנחלות. מצב זה הוא שאיפשר לבעלי יקב פסגות להשתלט תוך מספר שנים על עוד כ-80 דונם ולטעת עליהם כרמי ענבים. למותר לציין כי ברג הבן - דור שני של גזלני אדמות, אף הוא לא קופח על ידי החטיבה להתיישבות, שהעמידה לרשותו לא פחות משתי הלוואת אישיות לשם בניית העסק המשפחתי.

לאור הצלחת השיטה יקב פסגות החל לרכוש ענבים גם בהנחלויות ובמאחזים נוספים שכמה וכמה מתושביהם מתמחים בהשתלטויות אלימות על קרקעות, כמו למשל: תושבי המאחז קידה וההתנחלויות אלון מורה וברכה. כך תוך מספר שנים הפך יקב פסגות ממיזם משפחתי צנוע ליקב המייצר מאות אלפי בקבוקים בשנה, מתוכם גם כאלו המיועדים לייצוא למדינות האיחוד האירופי. אך עם ההצלחה צצו מטבע הדברים גם כמה בעיות: אחת מהן היא שעל פי תקנות האיחוד האירופי על כל מוצר צריך להיכתב היכן הוא יוצר, ומכיון שיקב פסגות כמו כל המוצרים שמיוצרים בהתנחלויות נמצא מחוץ לשטח מדינת ישראל, האיחוד האירופי דורש כי יכתב בבירור על בקבוקיו שהם מגיעים מ"ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים".

אך התברר כי חלוצי גזל האדמות בפסגות הם גם חלוצים בתחום המשפט. בשנה שעברה הגיש יקב פסגות בסיוע שני ארגונים יהודים מצרפת וארה"ב שמתמחים ב"מאבק באנטישמיות", עתירה נגד שר הכלכלה הצרפתי בדרישה לבטל את החובה לציין את מקורם של הבקבוקים שהם מוכרים באירופה. טענת העותרים היתה שאין כלל חובה חוקית לציין את שם המדינה (להבדיל מהמקום) ממנה בא המוצר, ובשל כך בלאו הכי אין גם חובה לציין שבקבוקי יקב פסגות מגיעים מהשטחים. שלא במפתיע מסתבר שקל הרבה יותר לאותם ארגונים יהודים לזהות "אנטישמיות מוסווית" באירופה מאשר גזל אדמות לאור יום שמבצעים יהודים ישראלים בגדה המערבית. שר החוץ מבקר לראשונה בהיסטוריה בהתנחלות: https://bit.ly/35xmZLZ

על המאבקים הכושלים של היקב: https://bit.ly/2IGqFlL

כאן כתבנו בהרחבה על היקב: https://bit.ly/2Itxk2R

מקור תמונה: Antonio MasielloFrancesco Fotia via Getty Images


bottom of page