top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"אקשן לנד" על אדמות נעלין

מערבית לרמאללה ישנו כפר פלסטיני, נעלין שמו. לכפר הזה יש בעיה, בעיה רצינית אפילו - התנחלות חרדית בשם קריית ספר, נבנתה על חלק מאדמותיו בשנות ה-90. לימים קריית ספר הפכה להיות מודיעין עילית, ההתנחלות המאוכלסת ביותר בגדה המערבית – עם כ-85 אלף תושבים. אוהבים לדבר כאן הרבה על "משילות" בשנים האחרונות, אבל אין הרבה מקומות - לא בתוך ישראל ואפילו לא בגדה המערבית - שבהם הברדק וחוסר ה"משילות" טבועים כה עמוק באופי המקום, כמו בהתנחלות העבריינית הזו. כל אחד בונה שם פחות או יותר מה שבא לו ובעיקר איפה שבא לו. ואם אפשר, אז עדיף תמיד על אדמות פרטיות של פלסטינים מהכפרים סביב, שלא יכולים להכנס לאדמותיהם בגלל גדר ההפרדה: תחנת משטרה למשל - http://bit.ly/3FANf9O; עסקים שונים - https://bit.ly/40ijuT1; בתי ספר לבנות, ישיבות לבנים, גני חיות מאולתרים ולעיתים גם שכונות שלמות כמו "מתתיהו מזרח" שנבנתה, אופס, בלא תוכנית מתאר מאושרת, על אדמות הכפר בלעין. מה יש לומר, אם יש גן עדן לעברייני בנייה ומשיגי גבול, הרי זה מודיעין עילית.

היום נדבר על עוד מיזם פיראטי שצץ לו בפתאי ההתנחלות הזו במהלך 2019. שימו לב לזה: "הלונה פארק "אקשן לנד" במיקום פסטורלי ושקט בכניסה לעיר הכולל 6,000 מטר רבוע של אטרקציות לכל המשפחה בכניסה למודיעין עילית." הציטוט הזה לקוח מאתר האינטרנט של "אקשן לנד", האתר - https://bit.ly/3JT4Lsy

עזבו "מיקום פסטורלי ושקט", בוא נדבר שניה על הדבר הזה שנקרא "הכניסה לעיר": במהלך שנות ה-90, נבנה מתקן טיהור שפכים (מט"ש) על שטח שהיה קודם כרם זיתים בן כ-15 דונם של תושבי הכפר נעלין. השטח שנמצא מדרום ובצמוד לכביש הכניסה להתנחלות ומחוץ לשטח השיפוט שלה, נבנה בלא תוכנית מתאר מאושרת. כלומר, בניגוד לחוק. בניית מט"שים לא חוקיים, היא תופעה שמוכרת לנו מהתנחלויות נוספות בגדה: עפרה, אלקנה, אלון מורה וכוכב השחר. ההגיון מאחורי זה הוא פשוט: הגיוני לבנות מט"שים במקומות נמוכים, כדי שהמים יזרמו אליהם בעצמם. אבל המקומות הללו הם לרוב שטחים שפלסטינים משתמשים בהם לחקלאות. כלומר, לרוב שטחים פרטיים. אז מה עושים? נו באמת, מה נראה לכם שעושים. לידיעה משנת 2011, על מט"שים סביב ההתנחלויות - https://bit.ly/3JQE6wa

בין השנים 2013-2018 בריכות המט"ש נהרסו, אולי מכיון שההתנחלות חוברה למערכת הביוב האזורית ולא היה בהן יותר צורך. אבל מה, לא חראם על השטח? אז בשנת 2019 החל להיבנות במקום בניגוד לחוק, לונה פארק על שטח בן כ-9 דונם. המנהל האזרחי הוציא כנגד הלונה פארק צו הריסה (ר-35/19) אך כרגיל במקרים כאלו, הוא לא טרח לאוכפו. וככה בא לעולם "אקשן לנד" במיקום פסטורלי ושקט בכניסה לעיר הכולל 6,000 מטר רבוע של אטרקציות לכל המשפחה…."

"לכל המשפחה", אבל בנפרד. כי מסתבר שבמודיעין עילית לא כולם מבסוטים מהסידור הזה. לא, לא חלילה מכיון שהמקום בנוי באופן לא חוקי על מה שפעם היה כרם של תושבי נעלין, אלא בשל "פרצה איומה שלא נעשתה כזאת מעולם". בינתיים "הפרצה האיומה" נסגרה, לאחר ש"רבני העיר" פנו לבעלי הלונה פארק ובעקבות זאת הוחלט על הפרדה בימים בהם בנות ובנים (בכל הגילאים) ישהו במקום.


bottom of page