top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אפרטהייד #7 - צדק אגררי

ביום שלישי ה-27 לאפריל, פרסם ארגון Human Rights Watch דו"ח בשם 'הסף נחצה', בו הוא קבע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד שבשנות ה-70 הוגדר כפשע נגד האנושות.


פוסט שביעי בסדרה.


אין הרבה מקומות בגדה המערבית שבהם ניתן לראות את הפערים התהומיים ברמת ובאיכות החיים בין פלסטינים וישראלים כמו בהתנחלות ורד יריחו, בה מתגוררים כיום כ-350 תושבים. פערים תהומיים אלו אינם מקריים, אלא הם חלק משיטה פוליטית וכלכלית שישראל בנתה ומקיימת בגדה המערבית, שהיום נחשוף כאן עוד נדבך קטנטן וכעור שלה. כ-500 מטר מצפון להתנחלות נמצאים כבר בתיו הראשונים של מחנה הפליטים הפלסטיני עקבת ג'אבר, בו מתגוררים אלפי תושבים, שרובם צאצאי פליטים משנת 1948.


התנחלות ורד יריחו הוקמה בשנת 1980 לאחר פיצול שחל בין הקבוצה הדתית והקבוצה החילונית בהתנחלות מצפה יריחו, שנמצאת מספר קילומטרים מערבה. בסוף מאי 1979 החליטה ועדת השרים לענייני התיישבות כדלהלן: "מחליטים, מכח החלטה מס. 107... לאשר לגרעין החילוני של מצפה יריחו להתיישב במדרגה שמעל למחנה הפליטים הריק של יריחו". ובכן, מחנה הפליטים הזה כאמור, אינו ריק.


מה זה "להתיישב במדרגה שמעל למחנה הפליטים"? במקרה זה מדובר על כ-100 "נחלות" שמתפרשות כל אחת על 35 דונם. אדמות הרי אף פעם לא חסר (למתנחלים ישראלים) בגדה המערבית. גם מים, שמזה מספר שנים מוזרמים למטעי התמרים של המתנחלים במקום, ממתקן טיהור השפכים אוג (עליו כתבנו כאן לפני כשנתיים- https://bit.ly/3hVzveW) לא חסרים.


אבל לחיות רק מחקלאות זה כנראה עניין ששמור בהתנחלות ורד יריחו רק לפראיירים. כמה וכמה ממתנחלי ורד יריחו שקיבלו את האדמות שהמדינה בזזה עבורם בחינם או במשהו קרוב לזה, מצאו דרך מקורית לעשות כסף: הם משכירים חלק מ"הנחלות" שהם קיבלו מהמדינה, לפלסטינים שהקימו עליהם עסקים שונים (בעיקר משתלות וכמה מסעדות). כמה כסף עושים מזה? אלפי שקלים כל חודש וסביר שהכל עובר בשחור ובמזומן.


כי ככה עובד משטר האפרטהייד המתנחל בגדה: הוא מפקיע משאבים טבעיים מהאוכלוסייה הפלסטינית המקומית ומעביר אותם למתנחלים שהמדינה מארגנת את הגעתם ל"מדרגה שמעל מחנה הפליטים הריק ביריחו".


בשנת 2013 חשפנו בעיתון 'הארץ' תרגיל דומה שעושים מתנחלים בבקעת הירדן עם אדמות חקלאיות שהמדינה העבירה להם, גם כן חינם אין כסף או במתכונת קרובה לכך: הם משכירים את אותן אדמות לפלסטינים שמשלמים להם כסף בתמורה לעיבודן.

לזה קוראים במשטר שישראל יצרה בגדה "צדק אגררי".


bottom of page