top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אפרטהייד #5 - מתקני פסגות

ביום שלישי ה-27 לאפריל, פרסם ארגון Human Rights Watch דו"ח בשם 'הסף נחצה', בו הוא קבע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד שבשנות ה-70 הוגדר כפשע נגד האנושות.


פוסט חמישי בסדרה.


כתבנו בעבר מספר פעמים על Psagot Winery יקב פסגות, שהתוכנית העסקית שלו מבוססת על גזל אדמות של כ-80 דונם סביב ההתנחלות פסגות. היום נספר כאן על עסק נוסף בהתנחלות פסגות שהתוכנית העסקית שלו מבוססת גם כן על גזל אדמות של תושביה הפלסטינים של העיירה אל בירה.


נתחיל עם תזכורת קלה: בסוף שנות ה-70 הוקמה ההתנחלות פסגות - ישוב קהילתי בבנימין על פסגת ג'בל טויל שמשקיף על אל בירה ממזרח. ההתנחלות הוקמה על קרקעות שרכשה עיריית ירושלים הירדנית במטרה להקים במקום אתר נופש. תוכניותיה של עיריית ירושלים הירדנית לא התגשמו מכיון שביוני 1967 ישראל כבשה את הגדה המערבית.


בסוף שנות ה-90, כמקובל בסוג זה של התנחלויות דתיות וקיצוניות, תושבי פסגות החלו להשתלט על שטחים ששייכים לתושבי אל בירה, שאיתרע מזלם ואדמותיהם היו קרובות יחסית לשטח שהוקצא על ידי הצבא למתנחלים במקום.


ההשתלטות על שטחים אלו ארעה במקביל סביב ההתנחלות. בין היתר המתנחלים השתלטו על מספר חלקות שנמצאות בפינה הצפון מערבית של ההתנחלות, המשקיפה על בתי אל בירה שנמצאים כמה עשרות מטרים למטה במדרון.


בשטחים עליהם השתלטו המתנחלים, נבנו מספר מבני תעשייה. צריך להתפרנס אחרי הכל, לא?

כך גם חשב כנראה מר אריה פלס תושב ההתנחלות שהקים את "מתקני פסגות בעשר אצבעותיו", כפי שבעמוד הפייסבוק של החברה הם מתגאים.


הבעיה הקטנה עם היוזמה היפה של מר אריה פלס, היא שהיא יושמה על אדמות שנבזזו משכניו הפלסטינים. בינואר 2001 הפך העסק המשפחתי של אריה פלס, לחברת "מתקני פסגות". חלפו להן מספר שנים ולחברה נכנס כשותף אחד מאנשי משפחת בן דוד, משפחה עתירת נכסים שמעורבת עמוקות בתמיכה בגורמי ימין קיצוני שונים (הדוח השנתי האחרון של החברה).


חברת "מתקני פסגות" גדלה עם השנים, הלכה והשתלטה על שטחים נוספים באזור זה של ההתנחלות, וכיום היא יושבת על שטח של כ-11 דונם. אגב, היא גדלה בין היתר בזכות כספי המיסים של הקוראים הישראלים שלנו, שממשלותיהם העבירו לחברה עשרות מליוני ש"ח כתמיכות וברכישות.

לרשימת התמיכות והרכישות הממשלתיות ראו אתר מפתח התקציב- https://bit.ly/3419K4G.

ומה לגבי הבנייה במתחם עליו החברה השתלטה? גם היא כמובן לא חוקית והמנהל האזרחי אף הוציא במקום 6-7 צווי הריסה שמעולם לא יושמו. כי ככה זה במשטר אפרטהייד-מתנחלי, בהחלט מותר לבזוז את רכושה של האוכלוסייה הילידית.


מצחיק לראות שבמקביל להתנהלות הבזויה הזו שמבוססת על תרבות מקומית של אלימות ונישול נטולי בושה, חברת מתקני פסגות מתגאה בהכרה בינ"ל שהיא זוכה לה מגופים כמו IPEMA (איגוד יצרני ציוד המשחקים הבינ"ל) ו-ISO (ארגון התקינה הבינ"ל) ו-Red Dot Award: Product Design תחרות העיצוב הבינלאומית.


כי איך אומרים ב"מתקני פסגות":

​"מתקני פסגות הינו עסק משפחתי שהפך לחברה שהיא משפחה גדולה עוד יותר. ככאלה, אנו מרגישים מחויבים במיוחד כלפי לקוחותינו."

זה היה נחמד אם על הדרך הם היו מרגישים קצת יותר מחויבים גם למספר ערכים אוניברסליים בסיסיים.

bottom of page