top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אפרטהייד #3 - שיבר המים בשילה

ביום שלישי ה-27 לאפריל, פרסם ארגון Human Rights Watch דו"ח בשם 'הסף נחצה', בו הוא קבע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד שבשנות ה-70 הוגדר כפשע נגד האנושות.


ביום חמישי שעבר (29.4) גילו תושבי הכפר קריות שבנקודת המים ממנה הם ממלאים מים במיכליותיהם אין מים. בתחילה הם חשבו שמדובר אולי בתקלה. אבל לא, לא מדובר בתקלה, אלא בסוג של משטר. ולמשטר הזה יש שם.


פוסט שלישי בסדרה.


בשנת 1978 הוקמה לצד הדרך הראשית המחברת בין הערים רמאללה ושכם ההתנחלות שילה. לשם הקמת ההתנחלות הצבא תפס בשלב ראשון באופן "זמני" ול"צרכי בטחון" 116 דונם מאדמות הכפר קריות ששנה מאוחר יותר נוספו להם עוד כ-760 דונם (כחצי מהם מאדמות הכפר השכן תרמסעיא), שאף הם הועברו למתנחלים החדשים. לא חלפו להן אלא שנים ספורות, והמתנחלים במקום החליטו שלתושבי קריות בעצם אין צורך להשתמש בדרך ההיסטורית שמחברת בין הכפר ובין רמאללה ושכם שעוברת מתחת להתנחלות החדשה והם סגרו אותה. על הסיפור הזה כתבנו בקצרה לפני קצת פחות משנתיים.


43 שנה חלפו מאז הקמת ההתנחלות, ומתנחלי שילה שהפכה לאחת מההתנחלויות האלימות ביותר בגדה המערבית, השתלטו על אלפי דונם בבעלות תושבי הכפר קריות. על חלקם השתלטה הממשלה באופן רשמי והעבירה אותם למתנחלים ועל חלקם המתנחלים השתלטו באופן פיראטי בגיבוי הממשלה. ניתן לקרוא עוד על השפעתה הרעילה של ההתנחלות שילה, בדו"ח שפרסמנו יחד עם בצלם לאחרונה 'זה שלנו וזה גם כן' עמ' 52-54.


נחזור לצינור המים של תושבי הכפר קריות. מסתבר שהוא יבש לא כתוצאה מתקלה, אלא כתוצאה מהחלטה של אחד או סביר יותר כמה משכניהם. תושבי הכפר קריות חשדו שמי שסגר את המים הוא אחד מאנשי הבטחון של ההתנחלות שילה, מאחר ונקודת איסוף המים שממנה הם לוקחים מים מקושרת לברז מרכזי נוסף שנמצא בתוך ההתנחלות שילה. בשל כך תושבי קריות פנו טלפונית לרבש"צ שילה והוא אמר להם: "אין לכם מים נכון? ככה זה כשעושים בעיות".

רבש"צ למי שאינו מכיר, הוא האדם שמקבל מהצבא משכורת, ציוד, נשק וסמכויות מרחיקות לכת. בפועל, ברבות מההתנחלויות הרבש"צ הוא מי שעומד בראש חנית ההתנכלויות לפלסטינים שאתרע מזלם ואדמותיהם נמצאות סמוך להתנחלות כזו או אחרת.


אנחנו לא יודעים לומר האם אחד מאנשי הבטחון של ההתנחלות שילה הוא אכן זה שסגר את המים לתושבי קריות, אבל מדובר ככל הנראה באדם שהגיע מתוך ההתנחלות ושמכיר היטב את מערכת המים המקומית. סביר להניח שאין שם הרבה אנשים כאלו ולא יהיה קשה מדי לאתר את האדם שעשה זאת.


אבל עכשיו תגידו אתם, כיצד ראוי לכנות משטר שבו קבוצה אחת קטנה של אזרחים, יכולה לסגור דרכים, להשתלט על קרקעות ולמנוע אספקת מים מקבוצה אחרת של תושבים? אנחנו ורבים אחרים, מכנים משטר מסוג זה בשם "משטר אפרטהייד".


bottom of page