top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אפרטהייד #1 - נוקדים

ביום שלישי ה-27 לאפריל, פרסם ארגון Human Rights Watch דו"ח בשם 'הסף נחצה', בו הוא קבע כי ישראל מקיימת משטר אפרטהייד שבשנות ה-70 הוגדר כפשע נגד האנושות.


הנה ציטוט מתוך ההקדמה למסמך:

"ברחבי האזורים הללו, וברוב תחומי החיים, הרשויות הישראליות מעניקות לישראלים בשיטתיות טובות-יתר ומפלות פלסטינים לרעה. חוקים, קווי מדיניות והצהרות של בכירים ישראלים מובילים, מבהירים כי המטרה של שימור השליטה היהודית-ישראלית מבחינת דמוגרפיה, כוח פוליטי וקרקעות מנחה זה מכבר את מדיניות הממשלה. בחתירתן למטרה זו, הרשויות נישלו פלסטינים, כלאו אותם, הפרידו אותם בכוח ודיכאו אותם בשל עצם זהותם, בדרגות עוצמה שונות. באזורים מסוימים, כמתואר בדוח זה, הפגיעות ושלילת הזכויות הן כה חמורות שהן עולות לכדי הפשעים נגד האנושות של אפרטהייד ורדיפה."

אנחנו ב'כרם נבות' גאים על תרומתנו באיסוף המידע שבין היתר עליו מתבסס המסמך החשוב הזה ואת הפוסטים הבאים נקדיש לסיפורים מקומיים שמבהירים כיצד ומדוע אנשי HRW הגיעו למסקנות הקשות אליהן הם הגיעו. את הפוסט הראשון אנו מקדישים להתנחלות נוקדים, עליה כתבנו כאן כבר לא פעם (זה הפוסט האחרון).


ההתנחלות נוקדים הוקמה בראשית שנות ה-80 במקום שבו נמצאת כיום ההתנחלות 'כפר אלדד', שהיא כיום מוגדרת כ"שכונה" של נוקדים. באמצע שנות ה-90 התנחלות הקבע נבנתה במקומה הנוכחי, כקילומטר מדרום ל'כפר אלדד'. ככל שחולף הזמן ההתנחלות הולכת ומבססת את מעמדה כעוד מוקד בולט של טרור אלים שמתנחלים מפעילים כנגד פלסטינים, במטרה להשתלט על אדמותיהם. מציאות זו הולכת ומחריפה מכיון שבשנים האחרונות מתקיימת במקום בנייה נרחבת שהגדילה את אוכלוסיית ההתנחלות באופן משמעותי. כיום, חיים במקום כ-2,400 תושבים.

נכון להיום ישנם למעלה מעשרה מוקדים סביב ההתנחלות והמאחזים שנבנו באזור זה, בהם מתנחלים השתלטו על אדמות חקלאיות בבעלות פלסטינים. זאת מעבר ל-3,400 הדונם שישראל הפקיעה החל מראשית שנות ה-80, באמצעות זה שהכריזה עליהם "אדמות מדינה", ושהועברו לשימושה הבלעדי של ההתנחלות. בתצלום האוויר כאן התרכזנו בכמה מהמוקדים הללו שנמצאים בסמיכות מיידית להתנחלות.


המציאות שמתקיימת סביב ההתנחלות נוקדים, מבוססת על אלימות שמופעלת מזה שנים הן על ידי המדינה והן על ידי המתנחלים במקום בגיבוי המדינה. לאלימות הזו ישנה מטרה ותוצאה ברורה: גירוש וגזל. ארבעת הבתים הנטושים שנמצאים מימין לשער הכניסה להתנחלות, הם עדים דוממים למה שאירע באזור זה מאז הקמת ההתנחלות (כתבנו על בתים אלו בעבר). מטרה זו יכולה להתממש כי בגדה המערבית מתקיים משטר אפרטהייד, שכל אדם הגון חייב להיאבק נגדו.


לקריאה נוספת על התנחלות נוקדים ראו עמ' 45-47 בדו"ח שפרסמנו לאחרונה עם ארגון בצלם - 'זה שלנו, זה גם כן'.

bottom of page