top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"אנו מתירים להתפלל עם עבריינים"

מזה כשנה שמבנה ציבור גדול מימדים הולך ונבנה לו ב"בגבעת צבי". הגבעה היא למעשה החלק הדרומי של ההתנחלות היישוב עפרה, שהיא כידוע מלכת ההשתלטויות הפיראטיות בגדה המערבית, אשר מאות מבתי תושביה נבנו בניגוד לחוק על קרקע בבעלות תושבי הכפרים הפלסטינים הסמוכים.


נתחיל עם טיפה רקע: עפרה הוקמה באמצע שנות ה-70 בתוך מבנים של בסיס צבאי ירדני שנבנה על קרקע שהממשלה הירדנית הפקיעה ב-1966. שנים ספורות לאחר הקמת ההתנחלות, החלו המתנחלים במקום לבנות את בתי הקבע שלהם מחוץ לשטח ההפקעה הירדנית, על קרקעות בבעלות של תושבי הכפר הסמוך עין יברוד. במהלך השנים ההתנחלות הלכה וגדלה ומאות מבתיה נבנו תוך פריעת חוק אלימה, בסיוע משרד השיכון, המנהל האזרחי, החטיבה להתיישבות וארגון אמנה הידוע לשמצה, על קרקעות גזולות בבעלות תושבי שני הכפרים הסמוכים עין יברוד ממערב והכפר סלואד מצפון.


לא רק בתים פרטיים נבנו שם תוך הפרת חוק בוטה, אלא גם מבני ציבור שונים. אחד מהם הוא מבנה יביל גדול מימדים שבסוף שנות ה-90 מזכירות ההתנחלות עפרה העמידה לרשות התושבים, על מנת שישמש אותם כבית כנסת. בהמשך, מזכירות עפרה אף העניקה להם הלוואה בלא ריבית לשם רכישת הריהוט למבנה.


נחזור טיפה אחורה: בשנת 2003 הקימו שבעה מתושבי השכונה עמותה בשם "מזמור לאסף" שמטרתה היתה "הקמת בית כנסת וקיום שיעור תורה". נשמע טוב, לא? ובכן, קצת פחות כאשר כל זה מתרחש על קרקע שלא שייכת להם. בית כנסת שנבנה באופן בלתי חוקי?? בהחלט, למה לא? זאת ניתן ללמוד בין היתר מהדיווחים השנתיים לרשם העמותות במשרד המשפטים, שבהם העמותה דיווחה שנה אחר שנה כי לא ביצעה כל עיסקה במקרקעין. כי הרי צריך להיות אידיוט כדי לשלם עבור מה שאפשר לקבל בחינם.


השנים חלפו והכסף שחברי בית הכנסת תרמו כל חודש לשם בניית מבנה הקבע הלך ונצבר, ובשנת 2015 העמותה שכרה את שירותיו של אדריכל על מנת שיתכנן עבורה את מבנה הקבע. ומה עם אישור תוכניות מתאר והוצאת היתרי בניה כחוק? הצחקתם את החברה בקהילת "מזמור לאסף". היתרי בנייה זה לחננות ממערב לקו הירוק.


מכיון שבהתנחלויות עושים מה שבראש, לפני כשנה, ובחסות "חוק ההסדרה" (שנפסל בינתיים על ידי בג"צ לפני כחודש וחצי), החלה בשעה טובה הבנייה שמבוצעת על ידי חברה בעלת ניסיון לא מבוטל בבנייה בלתי חוקית בגדה המערבית, שאג ולול. הבעלים של .ש.א.ג ולול הם אומנם אנשי ימין קשה וחובבי התנחלויות מוצהרים, אבל הם לא עובדים בחינם.


העניין הוא שלמרות שעל קרקע בהתנחלות עפרה בדרך כלל לא נהוג לשלם לבעלים, מסתבר שעדיין חסרים להם חמישה מיליון ש"ח על מנת להשלים את המבנה החדש. אז אם במקרה בא לכם לתרום, הם כבר התקמבנו שם בעמותה אפילו על סעיף 46 ממס הכנסה, מה שאומר שהתרומה מוכרת לצרכי מס (35%). התודות לרשות המסים בישראל ולשר האוצר ישראל כ״ץ - Israel Katz.


bottom of page