top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אין עמוס

מי שיסע על כביש 3698, שיורד מהכפרים תקוע וכיסאן מזרחה, לכיוון אזור מושבו של שבט הרשאידה, יחלוף מצד ימין על הכניסה למאחז 'איבי הנחל' שהוכשר רטרואקטיבית לפני מספר שנים, ובימים אלו מתבצעות בו עבודת עפר ובנייה משמעותיות מאוד. כקילומטר לאחר הפניה למאחז, ישנו שלט חום שהוצב במקום לאחרונה - שעליו כתוב "עין עמוס". השלט הוצב במקום, ככל הנראה על ידי המועצה האזורית גוש עציון או אחד הגופים המסונפים אליה. הוא מפנה לנקודה שנמצאת בלב שטח חקלאי, שעובד בעבר הלא רחוק על-ידי פלסטינים, עד שהללו אולצו לעזוב את המקום במהלך שנות האינתיפאד'ה השניה. בנקודה הונחו לאחרונה מספר ספסלים, ובמרכזם מצלמות אבטחה. ברוכים הבאים ל"אין עמוס". מעיין אין שם. מה שכן יש שם, הוא בור מים, ששימש במשך דורות את האוכלוסייה הפלסטינית שחיה במרחב החצי צחיח הזה. אחד מתוך עשרות אלפי בורות מים מן הסתם, שפזורים בגדה המערבית.

בראשית שנות ה-80, ישראל החלה להכריז על אלפי דונם באזור שנמצא מדרום-מזרח לבית לחם, כ"אדמות מדינה", במטרה להקים באזור זה התנחלויות. אחת מההתנחלויות שהוקמו באזור זה, היא ההתנחלות מעלה עמוס: התנחלות קטנה ומבודדת, שרוב אוכלוסייתה בעלת נטייה חרדית. בסוף שנות ה-90, הוקם מצפון-מערב להתנחלות מעלה עמוס, מאחז בשם איבי הנחל, אותו הזכרנו קודם. בעשור החולף, המאחז הזה הלך וגדל, ובמקום התמקמה בעיקר אוכלוסיית מתנחלים דתית/חרד"לית/לאומנית/קיצונית.

אחד מהאנשים שהגיעו להתגורר במקום, הוא לא אחר מאשר מי שמונה לפני מספר שנים, כיועץ המשפטי לענייני התיישבות של נפתלי בנט, כאשר הלה שימש כשר הביטחון: משה פרוכט שמו. בנט אומנם מזמן כבר לא במשרד הביטחון, אבל פרוכט שהתגורר במאחז כמה שנים עוד לפני שהוכשר, משמש כיום - כך למדנו לאחרונה - כ"סגן היועץ המשפטי של מערכת הביטחון". ממליצים להעיף מבט בפוסט שהקדשנו לו, עם מינויו לפני מספר שנים: bit.ly/3Ck9huL

כצפוי, עם הגעתה של אוכלוסיית המתנחלים הדתית-לאומנית, הלכה וגברה גם המגמה של השתלטות על שטחים סביב המאחז המתעבה. זה החל עם השתלטויות חקלאיות בואדיות סביב המאחז; והמשיך עם הקמתו של מאחז חדש, שהוקם על ידי פקח תחמן בשם יוסי לויט שעבד במשך שנים במנהל האזרחי, שאת סיפורו הלא יאמן, גם במושגי הגדה המערבית, סיפרנו כאן לא פעם בעבר. אבל הנה הקישור לאלו שפספסו או מעוניינים לרענן את זכרונם/ן: bit.ly/3HVXxAM (ידיעה שפורסמה בעיתון 'הארץ' על לויט הפקח התחמן - bit.ly/2HKhWwO).

ההשתלטות הנוכחית על "אין עמוס", היא אם כן, חוליה אחת מתוך שרשרת של התפתחויות שחלו באזור זה, שהולך והופך ליותר ויותר אלים ועוין בשנים האחרונות, ככל שמספר המתנחלים במקום הולך וגדל. ואם היה לכם/ן ספק, מי עומד מאחורי ההשתלטות הזו, קראו את מה שאחד המתנחלים, שהרושם שלנו הוא שהוא בהחלט יודע על מה הוא שח, כותב על המקום באתר עמוד ענן:

"במקום חניה בשפע, וגישה ישירה למקום עם רכב. המקום שוקם ושופץ ע"י תושבי מעלה עמוס ואיביי [הטעות במקור] הנחל אחרי שזכו בקול קורא של תיירות גוש עציון והמועצה שהציבו במקום שולחנות מוצלים, תאורה, שתלו עצים שישמשו לצל ואף התקינו מצלמת אבטחה שמשדרת למוקד הגוש - לביטחון התושבים מתאים למשפחות, יחידים, או זוגות שרוצים להנות מאווירה מיוחדת בגוש. אידיאלי לפיקניק משפחות, טבילה לפני שבת, טיול רומנטי, או עצירה בדרך למדבר. תשאירו נקי אחריכם."

קישור לאתר עמוד ענן - bit.ly/3trV0ry


bottom of page