top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

איך מכשירים בדיעבד השתלטות עבריינית על אדמות של פלסטינים?

ביוני 2012 חשפנו לראשונה את סיפור ההשתלטות של מוסדות חינוך חרדיים, על אדמות בבעלות פלסטינית, שנמצאות בסמוך להתנחלות/שכונה נווה יעקב. מדובר על אדמות בית חנינא שנמצאות מחוץ לשטח השיפוט של ירושלים, שישראל כידוע קבעה חד צדדית את גבולותיו, לאחר כיבוש הגדה המערבית ביוני 1967. לכתבה בהארץ משנת 2012 - https://bit.ly/3M0VNud

בדצמבר 2017 העלנו כאן פוסט שבו גוללנו בקצרה את הסיפור (https://bit.ly/3nssreY). מתברר שעמותה חרדית בשם "נאות יעקב", מקדמת בשנים האחרונות, תוכנית להכשרת המבנים הלא חוקיים במקום (תוכנית מספר 1517/4/16). התוכנית הוגשה לראשונה לרשויות התכנון של המנהל האזרחי כבר בינואר 2016, על בסיס הטענה שהשטח "נרכש" וכי העמותה התקשרה עם הבעלים. שימו לב לפרט הזה כי תכף נחזור אליו.

מאז הגשת התוכנית, התקיימו בעניינה ארבע ישיבות שונות. או יותר נכון, היו אמורות להתקיים ארבע ישיבות, אלא שבפועל התקיימו רק שתיים, מכיוון שבשתי ישיבות שונות הדיון בתוכנית התבטל באופן מוזר מאוד, ברגע האחרון. בישיבה הראשונה (19.5.2016) שבה נדונה התוכנית, הוחלט לדחות אותה (לפרוטוקול הישיבה הראשונה - https://bit.ly/42wXwN8). כשלוש וחצי שנים חלפו, ובישיבה של מועצת התכנון העליונה, שהתקיימה ב-10.11.2019, התוכנית אמורה היתה להיות נדונה פעם נוספת, אך הדיון בתוכנית בוטל ברגע האחרון. חלפו עוד כשנתיים וחצי ובישיבה שהתקיימה ב-13.3.2022, התוכנית עלתה שוב לסדר היום. והנה, הפלא ופלא, סוגיית הבעלות על הקרקע כלל לא עלתה בדיון - לפחות לא כפי שהוא תועד בפרוטוקול. אך למרות זאת, הוחלט להתקדם ולהפקיד את התוכנית להתנגדויות (לפרוטוקול הישיבה מה-13.3.2022 - https://bit.ly/3pgYvTz). ב-22.12.2022, התכנסה שוב מועצת התכנון העליונה, על מנת לאשר סופית את התוכנית. אבל נחשו מה? הדיון בתוכנית שוב הוסר מסדר היום ברגע האחרון ועד היום התוכנית משום מה לא אושרה.

ההתנהלות המאוד מוזרה הזו גרמה לנו להתחיל לחטט בפרטים. עמותת "נאות יעקב" הוקמה באוגוסט 2013, כלומר כשנה לאחר הפרסום הראשון בעיתון הארץ. מטרותיה המוצהרות של העמותה הן: "הקמה וניהול של ישיבה, תלמוד תורה וקרן תמיכה לנצרכים". בדוחות הכספיים השנתיים שלה, אין זכר לעסקת נדל"ן שבה העמותה היתה מעורבת. ולו היתה כזו, היא היתה מחוייבת לדווח על כך לרשם העמותות. אחרי עוד קצת חפירה, גילינו שישנו תאגיד בשם "נאות יעקב – בית חנינא נווה יעקב" שרשום בגדה המערבית. אבל מסמכי התאגידים הישראלים הרשומה בגדה המערבית, אינם פתוחים לעיון הקהל. יש להניח שהתאגיד הזה נרשם בכוונה בגדה, על מנת להסוות את הפרטים מאחורי טענת הרכישה הזו.

כאשר בחנו את תקנון התוכנית, שמנו לב לעוד פרט מוזר: בעמוד 19 של התקנון, ישנן חתימות של כל הגורמים המעורבים בתוכנית, למעט חתימתו של אדם אחד, שמוצג כמי ש"רכש" את הקרקע עבור עמותת "נאות יעקב": אדם בשם נאסר עאהד אבו גודאת אבו אל חג'. למה דווקא הוא לא חתם? לא ברור (לתקנון התוכנית - https://bit.ly/3HMwKZr). לעומת זאת על תשריט התוכנית, חתום כמיופה כוח של "בעלי הקרקע" עו"ד שבמשך שנים היה מעורב עמוקות בהקמת וביסוס מנגנון ההשתלטות הרשמי על קרקעות הגדה המערבית.

פרטי העסקה שהיתה או לא היתה במקום, אינם גלויים מכיון שהמנהל האזרחי אינו מאפשר לעיין במסמכי עסקאות נדל"ן בשטחים. בשל זה אין ביכולתנו לומר מי מכר למי מה, למה ובכמה, אם בכלל, אבל ברור שמדובר אם נתנסח בלשון עדינה, בסיפור שמזמין בירור רציני.


bottom of page