top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אביתר - התצלומים מספרים

נעשה את קצר:


במהלך חודש מאי מתנחלים הקימו מאחז לא חוקי על גבעה שנמצאת כשני קילומטר ממזרח ל'צומת זעתרה', שישראלים מכנים 'צומת תפוח'. המאחז הוקם על גבעה שחולשת על כביש מספר 5 והכפר קבלאן מדרום ועל בקעת חוארה והכפר ביתא מצפון. למאחז קוראים אביתר - יישוב חדש בשומרון ומאחוריו עומדת בין היתר מועצה אזורית שומרון, אחת מארבעת המועצות האזוריות הישראליות שמעורבות בהכי הרבה עבירות בנייה ורכוש בגדה המערבית.


על הגבעה הזו הוקם בעבר בסיס צבאי שפונה לפני עשרות שנים. בנקודה כלשהי בעבר המנהל האזרחי החל לבדוק את האפשרות לבצע במקום הכרזה על אדמות מדינה. את ההליך הזה המנהל האזרחי מכנה "סקר" ואדמות מסוג זה מכונות "אדמות סקר". כלומר אדמות שצריך לבדוק את רמת העיבוד שלהן בעבר, מה שיכריע האם מדובר באדמות שהרשויות הישראליות מכירות בהן כאדמות פרטיות, או אדמות שניתן להכריז עליהן "אדמות מדינה".

מפת הצו
מפת הצו

מסיבות שלא ברורות לנו, בשנת 2018 הצבא הוציא צו תפיסה לכ-24 דונם במקום (צו מספר 11/18), שנועד כנראה להקים שוב נקודה צבאית במקום, אך הצו בפועל מעולם לא יושם ותוקפו פג ביום 6.7.2018. (קישור למפת הצו בהערה הראשונה).


בשל מיקומה (סמוך לכבישי אורך ורוחב ראשיים בצפון הגדה), המתנחלים האלימים ביותר של אזור שכם, סימנו אותה לפני שנים ארוכות כנקודה שעליה הם שואפים להשתלט בעתיד, אבל היה צורך למצוא את ההזדמנות, וזו אכן הגיעה בחודש מאי האחרון כאשר רמת האלימות בתוך ישראל ובעזה הרקיעה שחקים, במקביל להתדרדרות המשבר הפוליטי המתמשך שנגרם בגין שחיתויות Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו. אין פלא, המתנחלים הרי עשו קריירה מזיהוי הזדמנויות.


וכך במשך שבועות הגיעו למקום מאות מתנחלים ואנשי מקצוע עם כמויות עצומות של חומרי בנייה וכלי עבודה כבדים ובתוך מספר שבועות הוקם מאחז קומפלט, שעה שהצבא עומד מנגד ומאפשר למתנחלים להמשיך להשתולל. כידוע זה לא המאחז הראשון ומן הסתם גם לא האחרון, שהוקם או יוקם בנסיבות דומות.


כאשר הבלגן קצת נרגע והסתבר שהוקם מאחז חדש בלב הגדה, המתנחלים החלו לעשות סיבוב יח"ץ שמטרתו התפארות ביכולותיהם הלוגיסטיות והטכניות ובכוחם הפוליטי, ששוב הכניע ממשלת ימין רופסת שבראשה עמד עד לא מכבר אדם מושחת.


הטענה השקרית למותר לציין, שהמתנחלים החלו לפמפם, היתה שמדובר ב"אדמות סקר" שהועברו למועצה האזורית שומרון. אבל האמת הפשוטה היא שאין דרך חוקית להקצות "אדמות סקר". המתנחלים במקום פשוט פלשו לקרקע כפי שנעשה באלפי מקומות אחרים בגדה, במהלך 54 השנים האחרונות.


אבל עתה ברור שהם לא פלשו לסתם קרקעות, אלא לקרקעות שהיו מעובדות עיבודי פאלחה לפני שהצבא נכנס למקום לראשונה. כלומר לא "אדמות מדינה" ולא בטיח. את הדברים ניתן לראות היטב בשני התצלומים שאנו מעלים כאן עכשיו משנת 2020 ומשנת 1980.


2020
1980












לאור זאת, קשה כרגע לדמיין תסריט שבו מתנחלים לא יאלצו בסופו של דבר לעזוב את המקום (אם בהוראת בג"ץ או ביוזמת הממשלה לפני שבג"ץ יתערב), אבל את שלהם הם השיגו. במשך חודשים או אולי שנים, נמשיך לשמוע על הפיקציה הזו שנקראת "אביתר" ועל העוול הנורא שנגרם לחבורת מפרי חוק שהשתלטה באופן אלים על המקום ובסוף גם ככל הנראה תפונה ממנו.



bottom of page