top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

דומא

ביום שני (22.4.2024) פורסם כי נעצר חשוד ברצח הנער בנימין אחימאיר. על פי הפרסומים החשוד הוא אחמד דוואבשה בן 21, תושב הכפר דומא שנמצא כשלושה קמ' מצפון למאחז האלים והמבודד מלאכי השלום, שממנו יצא אחימאיר לרעות צאן. עוד טרם מציאת הגופה, פרץ גל פוגרומים שביצעו מתנחלים בליווי ובחסות הצבא, בשורה של כפרים פלסטינים בנפות רמאללה ושכם. במהלך הפוגרומים הללו נרצחו שלושה פלסטינים. בנוסף, נפצעו עשרות פלסטינים ובתים ורכוש ניזוקו באופן קשה. בניגוד לרצח של בנימין אחימאיר, לאחר הפוגרומים הללו לא שמענו פוליטיקאים ישראלים וגם לא את מפקדי הצבא, מצהירים כי הרוצחים יתפסו ויענשו.


בימים האחרונים מופצת על ידי גורמי ימין קיצוני קריאה "לגרש את ערביי הכפר דומא" ו"למחוק את הכפר". הפנטזיה החולנית של מתנחלי אזור שילה, מהאלימים ומשולחי הרסן ביותר שיש בגדה המערבית, לגרש את תושבי דומא, אינה עניין חדש. נזכיר שגם עמירם בן אוליאל, מי ששרף למוות את שלושת בני משפחת דוואבשה ביולי 2015 ופצע קשות ילד נוסף מהמשפחה, מי שח"כ סון הר מלך כינתה לא מזמן "צדיק קדוש", הגיע מאחד ממאחזיה המופרעים של ההתנחלות שילה. כידוע, לכל חברה יש את "הצדיקים הקדושים" שלה. מה זה אומר העולם של סון הר מלך והמקום שממנו היא באה, תחליטו לבד.


הסיבה לכך שהמתנחלים הציבו כבר לפני שנים את תושבי דומא כמטרה מרכזית לגירוש, פשוטה וברורה: זה הכפר היחיד באזור זה, שממוקם ממזרח ל"כביש אלון". גירוש תושבי הכפר, יאפשר למתנחלים להשתלט על שטחים נוספים באזור שמחבר בין בקעת הירדן וגב ההר. נזכיר כי בשנתיים האחרונות גורשו מספר קהילות רועים פלסטיניות מדרום לדומא, ראס א-תין, עין סמיא, אל קאבון, ח'רבת ג'בעית ועין אל רשאש. אלא שדומא הוא כפר גדול הרבה יותר שמתגוררים בו כ-3,000 תושבים. מדובר איפוא ב"אתגר" בסדר גודל אחר, אבל אין כל ספק שהכפר הפך למטרה בעיני המתנחלים המעורבים בפעולות אלימות באזור זה.


בשנת 2020 הקימו מתנחלים ממזרח לדומא מאחז שנקרא "חוות הרשאש". מאחז זה שהוא שלוחה של מלאכי השלום, שהוזכר קודם הוא הגורם העיקרי לכך שתושבי הכפר מנועים מלהגיע לאלפי דונם שנמצאים ממזרח לו. כתוצאה מהקמת המאחז, מתוך קרוב ל-17.5 אלף הדונם של אדמות הכפר כ-10,000 דונם הנמצאים ממזרח לכפר, נשלטים כיום בפועל על ידי מתנחלים. כ-2,370 דונם מתוכם נמצאים בתוך שטח אש 906 ואף שבפועל לא מתקיימים שם אימונים צבאיים מזה עשרות שנים. שמורת הטבע נחל פצאל שהוכרזה בשנת 1983 כוללת כ-5,500 דונמים נוספים מאדמות הכפר שנמצאות ממזרח לו. כ-920 דונם מוגדרים כשטח B על פי הסכם אוסלו וזהו למעשה השטח שבו תושבי הכפר יכולים לבנות את בתיהם.


ככל שהשנים חולפות, הולך ומתברר כי רשויות אכיפת החוק הישראליות, מפקירות למעשה את ביטחונם האישי ואת רכושם של תושביה הפלסטינים של הגדה המערבית, בידי הגורמים האלימים ביותר בקרב המתנחלים. בשל מיקומו, דומא הוא אחד הכפרים שמזה שנים מהווה יעד לתקיפות אלימות של המתנחלים והצבא.


האלימות המכוונת נגד תושבי הכפר, רכושם וגזל אדמותיהם, עשויים להסלים בעתיד הנראה לעין. מכיון שהניסיון מלמד שהצבא, השב"כ שלא לדבר על משטרת ישראל  הנשלטת על ידי עבריין מועד שהורשע בתמיכה בטרור והסתה גזענית, לא ימלאו את חובתם הבסיסית להגן על אוכלוסיית הכפר, אנו שבים וקוראים להציב כוח שמירה בינ"ל שיגן על תושביו ועל תושבי כפרים פלסטינים נוספים המאוימים על ידי ישראל ושלוחיה בגדה המערבית.



bottom of page