top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

50 שנות זחילה (לסיפוח)


עמיר פרץ ואיציק שמולי זחלו בעקבות גנץ לממשלת הסיפוח של נתניהו. זו הזדמנות טובה להזכיר מי המפלגה שיש לה זכויות יוצרים על רעיון סיפוח הבקעה. בסוף יולי 1967, הציג יגאל אלון שכיהן בזמנו כשר העבודה, תכנית כיצד לנהל את שטחי הגדה המערבית שנכבשו כחודש וחצי קודם . התכנית שלימים נקראה "תכנית אלון", מעולם לא התקבלה באופן רשמי על ידי שום ממשלה, אבל היא זו שעיצבה את מדיניות ממשלות 'המערך' עד עליית 'הליכוד' בשנת 1977. אלון הציע לספח את כל בקעת הירדן (למעט אזור יריחו שנותר מחובר לגבול הירדני), ולחבר אותה בפרוזדור מערבה עד הקו הירוק. בנוסף לבקעת הירדן אלון הציע לספח עוד שני אזורים קטנים יותר: את גוש עציון ההיסטורי (בו היו ארבעה ישובים יהודים קטנים עד שנת 1948) ואת הפינה הדרום מערבית של הגדה המערבית, האזור בו נמצאות ההתנחלויות וסנסנה . ובאשר לשאר שטחי הגדה המערבית בהן התגוררה רוב האוכלוסייה הפלסטינית, אלון הציע לאפשר לתושבים הפלסטינים של אותם אזורים להחליט האם להישאר חלק מירדן כפי שהם היו עד המלחמה, או להקים במקום ישות בעלת אוטונומיה כלשהי.

במאי 1977 כאשר הליכוד עלה לראשונה לשלטון, היו כבר בגדה המערבית כ-30 התנחלויות שבהן חיו כ-4,500 מתנחלים. רוב ההתנחלויות הללו הוקמו באזורים אותם אלון הציע לספח. חלק מההתנחלויות הללו הוקמו על ידי התנועה הקיבוצית, ביניהן: מצפה שלם, קלי"ה, אלמוג, בית הערבה, נערן, ייט"ב וגלגל. אבל ככל שחלפו השנים התברר שגם קיבוצים ותיקים יותר בתוך גבולות הקו הירוק, רצו ורוצים ליטול חלק בחגיגת ביזת אדמות הגדה המערבית ומחצביה. הנה כמה סיפורים שפרסמנו בשנים האחרונות:

' 'קיבוצו של יגאל אלון אגב) שכרהשכיר מאות דונמים בבעלות פלסטינית פרטית שישראל בזזה מתושבי טובאס והעבירה להתנחלותשדמות מחולה 'על מנת לנטוע במקום מטעי בננות . ומי גידל עבור גינוסר את הבננות במקום? פלסטינים אחרים שקיבוץ גינוסר שילם להם 8 ש"ח לשעה עבור 16 שעות עבודה שבעה ימים בשבוע, בלא חופשים ובלא זכויות סוציאליות. נו, ברור למה קיבוץ גינוסר מעדיף לגדל בננות בשטחים.

גם קיבוצי ומושבי המועצה 'הגלבו ע' מרוויחים יפה ממסיבת הביזה. מדובר בקיבוצים: 'עין חרוד איחוד', 'עין חרוד מאוחד', 'גבע', 'תל יוסף', 'חפציבה', 'יזרעאל' ו'בית השיטה' שיחד עם עוד שלושה מושבים מהמועצה, הם הבעלים של החקלאית אל"צ (אגודה שיתופית לציוד חקלאי). ובכן, בשנה שעברה החלה האגודה השיתופית אל"צ לעבד אלפי דונם מאדמות הכפר עקרבה שנתפסו "לצרכי בטחון", כביכול, בשנת 1972 והועברו להתנחלות גיתית, לאחר שבעלי הקרקע גורשו על ידי הצבא מהמקום. חוץ מזה הקיבוצניקים החרוצים של אגודת אל"צ מעבדים לא רחוק משם עוד כמה אלפי דונם של אדמות הכפר בית פוריק שהועברו להתנחלות מכורה, ועוד שטחי פלחה נרחבים מדרום ליריחו בשיתוף עם התנחלות/קיבוץ קלי"ה.

אבל לא רק פלחה הקיבוצניקים עושים בגדה, גם לחצוב הם יודעים. הנה שתי דוגמאות:מחצבת יתיר' שהוקמה על אדמות שישראל הפקיעה מתושבי העיירה א-ד'הרייה בדרום מערב הגדה המערבית, מופעלת על ידי חברת 'מחצבות כפר גלעדי' של קיבוץ כפר גלעדי כמובן. הנה דוגמה נוספת: הקיבוצים 'פלמחים' ו'גליל ים' נכנסו בשנות ה-90 כשותפים בחברת 'כוכב השחר תפעול בע"מ' (עליה כתבנו כאן לפני כמה ימים) שקיבלה זכיון להקים מחצבה באדמות הכפר 'כפר מלכ'. לימים הקיבוצים מכרו את חלקם לחברה אחרת.

אז תזכרו שכאשר פרץ ושמולי זוחלים לממשלת נתניהו, הם בסך הכל ממשיכים מסורת של כיבוש, נישול וניצול שמפלגתם ייסדה


bottom of page