top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

טלמון - כיצד הזזת מחסום כניסה להתנחלות גזלה מפלסטינים אלפי דונם


פוסט קצר על 147 מטר ואלפי דונם גזולים.

ההתנחלות טלמון הוקמה בשנת 1989 כ-10 קילומטרים ממערב לרמאללה. מיקום ההתנחלות נבחר בקפידה במטרה לייצר שרשרת התנחלויות (יחד עם דולב, נחליאל וחלמיש) שיחד יקעקעו את הרצף הכפרי הפלסטיני באזור זה. מנגנון ההשתלטות על הקרקעות שקדם להקמת ההתנחלות, היה זהה לזה שנעשה בו שימוש בעוד עשרות רבות של התנחלויות שהוקמו מאז שנות ה-80: הכרזה על אדמות מדינה. סביב 4,600 דונם של הכפרים אל ג'אניה וראס כרכר (שהם למעשה כפר אחד) ושל הכפר מזרע אל קבליה, הוכרזו אדמות מדינה. למי הועבר השטח העצום הזה? נקסט חבר'ה, שאלה מיותרת.

כיום חיים בהתנחלות כ-4,300 מתנחלים הפזורים על פני כ-8 מוקדים עיקריים. כמקובל בהתנחלויות מסוג זה, קודם בונים ואח"כ מתחילים להתעסק, ככל שיש צורך בכך, עם החוק. כך קרה שבהתנחלות ובחמשת מאחזיה (המוכשרים ואלו שאיכשהו יוכשרו בעתיד) נבנו במהלך השנים כ-349 מבנים לא חוקיים. בקטנה.

כיאה להתנחלות ישראלית גאה בלב הגדה המערבית, גם טלמון התנאתה במחסום כניסה שחולש על כניסתם ויציאתם של אנשים מההתנחלות. בתצ"א המצורף משנת 1997 ניתן לראות את מיקומו של המחסום בשנה זו. מתישהו בין השנים 1997-1999 המתנחלים במקום העתיקו את שער הכניסה להתנחלות 147 מטר מערבה ובכך הם חסמו את הדרך החקלאית ההיסטורית היחידה בין הכפרים אל ג'אניה וראס כרכר ובין מטעי הזיתים שלהם שנמצאים ממזרח לכפרים.

מדוע דווקא אז היה חשוב להם להזיז את המחסום? בשנים אלו החלה בניית המאחזים סביב ההתנחלות טלמון (גבעת הבריכה, חרשה, חורש ירון) ועימם ביזת הקרקעות הגדולה סביב טלמון, שהיתה עד אז התנחלות צנועה למדי בת כ-120 דונם. על מנת להשתלט על אלפי דונמים, המתנחלים היו צריכים לחסום את גישתם של פלסטינים לאזור. ומה עם כל כרמי הזיתים של הכפרים הפלסטינים? למה מי אמר שפלסטיני צריך להיכנס לכרם הזיתים שלו?

כך השתלטו המתנחלים בסיוע קק"ל וארץ בנימין - מועצה אזורית מטה בנימין בין היתר גם על עין אל מסרג' ועל כרמי הזיתים סביב. היום אגב, המתנחלים מכנים את המקום "מעיין טלמון" ופלסטינים מנועים מלהיכנס לכל המרחב, אלא למספר ימים בשנה בתקופות המסיק והחריש.

כך נראית ונכתבת תרבות של ביזת מתנחלים:

"מעיין טלמון הוא פינת חמד קסומה במערב בנימין בסמוך ליישוב טלמון ובמרחק הליכה קצר מגבעת היקבים. מעיין טלמון הוא מעיין שכבה הזורם לבריכה שניתן לשחות בה,באורך של כ-4 מטרים, כאשר גובה המים נע בין 1.3-1.8 מטר.סביב המעיין נטועים עצי זית מרשימים ולידם שולחנות פיקניק,נדנדה ודק שממנו נשקף נוף מרהיב."

תצלום אוויר משנת 1997

תצלום אוויר משנת 1999

תצלום אוויר אזור טלמון


bottom of page