top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מתנחלים מזרימים ביוב לשטחיהם החקלאיים של שכניהם הפלסטינים


התצלומים המצורפים צולמו במקום שנקרא עין פארס, המעיין החשוב ביותר של הכפר נחאלין (ממערב לבית לחם), שנמצא בתוך עמק חקלאי שבמשך דורות היה מעובד בקפידה, כפי שניתן לראות היטב בתצ"א משנת 1982.

אתרע מזלם של תושבי נחאלין ומעל לכפרם הוקמה בשנת 1988 התנחלות חרדית שנקראת ביתר עלית, שהיא ההתנחלות בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה בגדה המערבית, בה מתגוררים כיום כ-60 אלף איש. בשלהי שנות ה-90 החלה להיבנות "גבעה B" מצפון לאתר המקורי של ההתנחלות שנקרא "גבעה A".

עם גידול אוכלוסיית ההתנחלות, חל מטבע הדברים גידול גם בכמות השפכים שהיא ייצרה. בשנת 2004 נבנה צינור עודפי שפכים בנקודת החיבור בין גבעה A ו B אותו ניתן לראות בתצלומי האוויר. צינור זה מזרים מפעם לפעם כמויות גדולות של מי ביוב מערבה אל תוך הואדי בו היו שדות, מטעים וכרמים של תושבי נחאלין, ובמהלך השנים מי הביוב גרמו להרס מוחלט של אותם שטחים חקלאיים.

בשנת 2005 נוספה נקודת הזרמה נוספת של מי ביוב אל השטחים שנמצאים סביב עין פארס. הכיצד? נקודת הסניקה שתפקידה הוא לשאוב את מי הביוב ולהעבירם לקו ביוב ראשי שנבנתה במקום, אינה עומדת בעומסים בעיקר בימי שישי וערבי חג. וכך מזה שנים מוזרמים שפכי ההתנחלות משתי נקודות שונות הישר לשדות ולנקודת הנביעה של עין פארס, שמימיו זוהמו ואינם ראויים לשתייה כיום.

חשבתם שהבעיה היא רק בנחאלין ובעין פארס? טעיתם. גם תושבי הכפר ואדי פוכין ששוכן מצפון להתנחלות ביתר עלית, זוכים מאז שנת 2005 למנות גדושות של מי ביוב בשדותיהם שאף הם מוזרמים ישירות מגבעה B של ההתנחלות ביתר עילית. גם במקרה הזה מדובר בתחנת סניקה שאינה בנויה להתמודד עם כמויות הביוב שמגיעות אליה בעיקר בערבי שבת וערבי חג.

מכיוון שביתר עלית, המנהל האזרחי והצבא לא עשו דבר במשך 14 שנים על מנת לסלק את המפגע הזה, בינואר 2019 הגיש עוה"ד תמיר בלנק תביעת פיצויים ע"ס 225,000 ש"ח בשמם של 8 תושבי ואדי פוכין שנפגעו מהזרמות השפכים החוזרות ונשנות.

ומה היתה תשובתו של עוה"ד יונתן גוטליב שמייצג את ההתנחלות? שמדובר "בתביעה טורדנית וקנטרנית שאינה מגלה כל עילה כנגד הנתבעת". צריך לקרוא את הטקסט הזה כמה וכמה פעמים על מנת להאמין כמה חוצפה ורוע יש שם ב"עיר התורה והחסידות" של הרי יהודה.

ביתר עילית היא רק דוגמה אחת. עשרות התנחלויות נוספות וכמעט כל המאחזים הלא חוקיים בגדה המערבית ממשיכים להזרים מדי יום שפכים לשטחים חקלאיים בבעלות פלסטינים.

למה? כי אפשר וזה הכי זול.

עין פארס

תצלום אוויר 1982

תצלום אוויר 2004

נקודת ההזרמה הנוספת 2005


bottom of page