top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

השתלטות מתנחלים על מעיינות


הלב דואב על מוות של נערה צעירה ועל פציעות הגוף והנפש העמוקות. יכולנו להסתפק באמירה הכנה והסתמית הזו, אבל לא בשביל זה אנחנו כאן. תהיה זו איוולת להתעלם מכך שמה שקרה ב23.8 בעין בובין, הוא חלק מסיפור שמתרחש במקומות רבים בגדה: מתנחלים משתלטים על מעיינות. לא רק מעיינות, אלא נקודות בעלות ערך נופי, היסטורי, תרבותי ודתי (לא רק ולעיתים קרובות גם לא בעיקר, עבור יהודים). מדובר על נקודות רבות שמתנחלים מנסים ובמקרים רבים בהצלחה גדולה, לנתק מהקהילות הפלסטיניות השכנות, במטרה להפכן לאתרי תיירות לישראלים בלבד.

את התופעה של השתלטויות על מעיינות התחלנו לסקור לפני כעשור, ובשנת 2012 פירסם OCHA דוח על הנושא. עין בובין (عين بوبين) מופיע ברשימת המעיינות בהם יש נסיונות השתלטות של מתנחלים (בטבלה בעמ' 25). קישורים בתגובה הראשונה. כ-3 שנים לאחר פרסום הדו"ח נרצח במקום תושב לוד דני גונן. הרצח האיץ את מאמצי ההשתלטות של המתנחלים על המעיין, שנקרא מאז על ידם "עין דני". עיקר המאמצים נעשים על ידי תושבי ההתנחלות דולב והמועצה האזורית בנימין בגיבוי הצבא. כיום מוכרים לנו 65 מעיינות שמתנחלים או השתלטו עליהם לחלוטין או סימנו אותם כיעדים להשתלטות. עין בובין, בשל המיקום שלו, שייך לקבוצה השנייה.

המעיין נמצא באדמות הכפר דיר איבזיע כ-850 מטר מהכפר עצמו, וכקילומטר מההתנחלות דולב. מי המעיין מוזרמים לבריכה בלב בוסתנים שפלסטינים מעבדים דורות. בתצלום אוויר משנת 1982 (שנה לפני שההתנחלות דולב הוקמה) ניתן כבר לראות היטב את הבריכה ואת הבוסתנים סביב. לא פלא שהמתנחלים באזור מנסים להשתלט על הנקודה הזו. היא אכן יפה.

מבט רחב יותר על ההתנחלויות באזור זה, מראה שעין בובין הוא חלק מקבוצת מעיינות שמתנחלי אזור מערב רמאללה (ההתנחלויות נבנו שם מלכתחילה כדי לנתק את העיר מכפרים ממערב לה), השתלטו או מנסים להשתלט עליהם.

כך מתחילה הסקירה המפוכחת שכתב צפריר רינת על "מעינוש", ספר הטיולים שמועצת יש"ע הוציאה לפני שנים ספורות, שמוקדש כולו למעיינות בגדה:

"במציאות המדומה של חיים נורמליים לכאורה שבנו המתנחלים סביב מפעל הכיבוש שהם מובילים, תופסת חוויית הטיול והשהייה בטבע מקום חשוב. היא זו שנותנת אשליה של שיגרה מוכרת בשטחים שאליהם חוששים ישראלים רבים להגיע מחשש להיתקלות בבקבוקי תבערה, סכינים ודברים גרועים מאלה."

לדו"ח: http://bit.ly/2zEVyz1 לכתבה על המעיינות ב'הארץ': http://bit.ly/2NSK6s3 تقرير مكتب الأمم المتحدة لتنسيق الشؤون الإنسانية: http://bit.ly/2zEVyz1 لمراجعة التقرير في صحيفة هأرتس: http://bit.ly/2NSK6s3


bottom of page