top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

איך עושים כסף מהשתלטות ובניה לא חוקית


את הגברת מענית רבינוביץ' יצא לנו להכיר לאחרונה לאחר שהיא הגישה לבית המשפט בקשה לאישור תביעה יצוגית כנגד חברת Airbnb וכנגד 'כרם נבות' בהסתמך על חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים, בטענה שהיא הופלתה לרעה על ידי החברה כאשר זו הודיעה בנובמבר האחרון על כך שתפסיק לפרסם חדרי אירוח בהתנחלויות.

אז מה הקשר של 'כרם נבות' לסיפור הזה? אנחנו סיפקנו נתונים לארגון זכויות האדם הבינ"ל Human Rights Watch, שהכין דו"ח בנושא פעילותן של חברות תיירות המפרסמות חדרים בהתנחלויות (ביניהן גם Airbnb), שראה אור מייד לאחר ההודעה של Airbnb, מה שהביא את רבינוביץ' ועורכי דינה לטעון ש"שידלנו" את החברה לקבל את ההחלטה, ולכן צורפנו לתביעה.

אז האמת היא שאנחנו מעולם לא החלפנו מילה עם Airbnb שבינתיים כבר הספיקה לזגזג כמה פעמים ואף לחזור בה בסוף מההחלטתה המקורית. אבל לו היינו מדברים איתם, היינו חולקים איתם את המידע הבא: גברת רבינוביץ' גרה במאחז הלא חוקי קידה שנמצא כ-4 קלומטר ממזרח להתנחלות שילה. המאחז הוקם בשנת 2003 והוא המזרחי והצעיר ביותר מבין המאחזים שהוקמו באזור זה (למעט ההתנחלות עמיחי שהוקמה בשנת 2017 עבור מתנחלי עמונה). כמו רבים מתושבי מאחזים אחרים באזור פרוע זה של הגדה המערבית, גם לא מעט מתושבי המאחז קידה מעורבים בהשתלטויות ופלישות רבות לשטחים השייכים לקהילות ולתושבים פלסטיניים באזור.

למעשה תצלומי האוויר של המקום מלמדים כי חלק גדול מבתי המאחז, בנויים על קרקעות שהיו מעובדות היטב על ידי בעליהן הפלסטינים תושבי הכפר ג'לוד שבמהלך השנים גורשו מהן, כך שקשה לדמיין כיצד ניתן יהיה להכשירם בדיעבד. סביר מאוד שזאת גם הסיבה שצוות קו כחול של המנהל האזרחי (שאחראי על מיפוי אדמות מדינה) לא פרסם עד היום מפה מעודכנת של "אדמות המדינה" במקום, מה שלא הפריע כמובן (ולדעתנו אף עודד) את מתנחלי קידה להגביר את קצב הבנייה וההשתלטות במאחז בשנים האחרונות.

נניח עתה לצרות הכלל במאחז ונחזור לרגע לרבינוביץ' - אחת מחלוצות ההשתלטויות במאחז קידה: במהלך השנים לא פחות מחמישה מבנים נבנו בחלקת רבינוביץ', שכנגד כולם המנהל האזרחי הוציא צווי הריסה. זאת אומרת שרבינוביץ המתפרנסת ממבנים שנבנו תוך פריעת חוק על שטח בן כ-2.5 דונם עליו השתלטה, היא זו שביקשה שבית המשפט יאשר לה להגיש תביעה יצוגית בשמם של עוד כ-130 מתנחלים שמפעילים חדרי אירוח בהתנחלויות, בטענה שהם הופלו לרעה על ידי Airbnb.

הגיוני, אה?

אלא שלפני שכל העניינים הללו הספיקו להתברר ברצינות כראוי,Airbnb הודיעה שהיא חוזרת בה מההחלטה ומעתה והלאה כל רווחיה מהשכרת נכסים בהתנחלויות ייתרמו ל"מטרות הומניטריות".

רוצים לדעת איך הפארסה הזו הסתיימה?

על קידה: bit.ly/2Y66NyX לכתב התביעה: bit.ly/2SDXqAR לפסק הדין: bit.ly/2OTOgYW


bottom of page