top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

אז מה הוא דו קיום בסגנון מתנחלי גוש עציון?


הכפר נחאלין מוזכר כבר במסמכי גביית מיסים עות'מאניים של מחוז "אל קודס" בסוף המאה ה-16. מקור שם הכפר הוא במילה הערבית נחאל (نحال) יעני דבוראי, זה שמגדל דבורים ומוכר דבש. נחאלין = דבוראים ברבים. השם כנראה משקף את משלח ידם של רבים במקום. הכפר ממוקם כ-8 קמ מדרום מערב מבית לחם.

במשך דורות חיברה את הכפר לבית לחם דרך המוכרת מזה שנים רבות בשם "קילו 17" (كيلو سبعتش כלומר הקילומטר ה-17). מקור שמו של הכביש הוא אבן מיל רומית שסימנה את המיל ה-11 בין נקודת האפס שהיתה 'באב אל עמוד' ('باب العامود הוא שער שכם) בירושלים ובין חברון. מכיוון שמיל רומי שווה לכ-1,479 מטר, זה יוצא בתוך הקמ' ה-17 של הדרך בין שתי הערים. תושבי נחאלין עשו שימוש בדרך זו על מנת להגיע הן לבית לחם וירושלים והן לחברון.

בשנת 1982 הוקמה ההתנחלות נווה דניאל כק"מ מצפון-מזרח לכביש 'קילו 17' וכיום חיים במקום כ-2,400 בני אדם. ההתנחלות חייבת את שמה לאתר מוסלמי מקודש (מקאם) בשם 'נבי דניאל', שנמצא פחות מק"מ מצפון להתנחלות, שכיום פלסטינים מנועים מלהגיע אליו בשל קרבתו להתנחלות ולמאחז בשם 'שדה בועז' שהוקם בשנת 2002.

בניגוד לרוב ההתנחלויות באזור המכונה "גוש עציון", בהתנחלות נווה דניאל דווקא ישנה קרקע שנרכשה על ידי יהודים לפני 1948, אלא שהיא מהווה רק כחמישית מכל שטח השיפוט של ההתנחלות. שאר האדמות (כ80%) שהוקצאו להתנחלות על ידי הצבא, הופקעו מהכפרים אלח'ד'ר ונחאלין באמצעות הכרזה עליהן כאדמות מדינה, כפי שנעשה בעשרות התנחלויות שונות ברחבי הגדה המערבית.

עם השנים נווה דניאל התפשטה דרומה לכיוון הכביש. בראשית האינתיפאד'ה השניה הכביש נחסם על ידי הצבא, כמו עוד מאות כבישים נוספים שנחסמו בגדה המערבית באותן שנים. אלא שבניגוד לחסימות כבישים רבות שנפתחו לאחר מכן, החסימה של כביש זה מעולם לא הוסרה, כך שב-18 השנים האחרונות כ-10,000 תושבי נחאלין נאלצים לנסוע לבית לחם או חברון בכבישים ארוכים יותר: דרך הכפר חוסאן שתושביו נאלצים "לארח" את תנועת הרכבים המוגברת לבית לחם, או דרך כביש ג'בע - בית פג'אר לחברון. בשנת 2014 אושרה להתנחלות נווה דניאל תוכנית לבניית בתי ספר באזור סמוך לכביש 'קילו 17'. ואכן במקום נבנו בשנים האחרונות מספר בתי ספר.

לפני כמה חודשים פנה ארגון חקל - ברית להגנה על זכויות אדם حقل: تضامن من أجل حقوق الإنسان לצבא על מנת לבדוק כיצד ומכוח איזה צו הכביש נותר חסום מאז שנת 2001. בתשובה שהגיעה מהצבא לפני מספר שבועות, נכתב בסעיף 3 כך: "קיים צורך החלטי להגן על תושבי נווה דניאל מפני תנועה בלתי מבוקרת של פלסטינים".

בסעיף 5 הצבא כותב כי לא מדובר בכלל בכביש אלא בדרך עפר לא סלולה וכן ש"לתושבי נחאלין קיימות דרכים בטיחותיות יותר וסלולות". מעבר לעובדה שבהחלט כן מדובר בכביש סלול, מסתבר שתושבי נחאלין בכלל צריכים להודות לצבא שדואג לבטיחותם. ואם תהיתם, אזי בסוף המכתב הצבא מבהיר שאין בכוונתו להסיר את החסימה, זאת למרות שהיא קיימת מזה כ-18 שנה בלא כל צו צבאי.

אז מה היה לנו שם? כפר פלסטיני בין מאות שנים שהצבא סגר לתושביו דרך בת מאות שנים אם לא למעלה מכך, בשל "הצורך ההחלטי להגן על תושביה" של התנחלות אולטרה בורגנית שחלק גדול, אולי אפילו רוב תושביה, כלל לא נולדו כאן. וכל זה למה? עזבו, אתם יודעים בעצמכם את התשובה.

לתשובת הצבא:


bottom of page