top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הסיפור האמיתי על הטרור החקלאי


רוצים לראות מה זה טרור חקלאי? בואו שמעו סיפור אמיתי:

במהלך שנת 2018 משפחות מהכפר שיוח' (ממזרח לחברון) שיקמו טרסות חקלאיות באדמותיהם ששימשו אותם לגידולי פלחה זאת כדי לנטוע בהן עצים. מדובר בכ-60 דונם של אדמה חקלאית בתוך שני ואדיות. העבודה במקום ארכה חודשים ארוכים ובסופה נשתלו במצטבר כ-1,800 שתילים של זית. בחודשים שלאחר מכן השתילים נעקרו בכמה נגלות והגידור שנבנה במקום נהרס. מי עומד מאחורי העקירות וההרס? בעלי הקרקע לא הצליחו לתפוס על חם את המבצעים, אבל ברור להם שמדובר במתנחלים תושבי המאחז 'פני קדם' שנמצא כקילומטר צפון מערבה. אגב, גם המשטרה איכשהו עד היום לא הצליחה לתפוס את המחבלים, למרות התלונות שבעלי הקרקע הגישו.

מאחז פני קדם הוקם בשנת 2000 כ"שכונה" של ההתנחלות החרדית מצד (המוכרת גם בשם אספר). בניגוד לתושבים החרדים של מצד, כמה וכמה מתושבי מאחז פני קדם הם בעלי אמביציות התפשטותיות אגרסיביות. עובדה זו באה לידי ביטוי בעיקר באמצעות השתלטויות חקלאיות (בעיקר כרמי גפנים וזיתים) שהחל משנת 2005 הלכו ותפסו תאוצה סביב המאחז. החל מ-2011-2012 עיקר המאמץ להשתלט על שטחים חקלאיים הופנה לכיוון דרום מזרח, דהיינו האזור בו נמצאת החלקה שהותקפה.

השינוי המשמעותי באזור חל לפני קצת יותר משנתיים עם הקמת חוות הצאן - חוות פני קדם - הר כנוב - מחוץ למאחז פני קדם על ידי יהודי אמריקאי בשם גבריאל ריס - Gabriel Reiss . החווה הוקמה על מנת לקדם את ההשתלטות בפועל על אלפי דונם שהוכרזו אדמות מדינה ושהוקצו להתנחלות מצד. במילים אחרות, על מנת לגרש את הפלסטינים תושבי הכפר סעיר ושיוח' שאדמותיהם הופקעו והועברו למתנחלי אספר והמאחז השכן פני קדם.

גם אנחנו ב'כרם נבות' לא יודעים לומר בוודאות מי אחראי לפעולות ההרס הללו, אבל ההנחה שמדובר במתנחלים נראית יותר מסבירה במקרה זה. מדוע? מכיון שהואדי שבו נעשו העבודות, נמצא בין שתי שלוחות שהוכרזו על ידי הרשויות הישראליות אדמות מדינה במהלך שנות ה-80, והוקצו להתנחלות מצד. הנסיון מעשרות רבות של מקומות דומים בגדה המערבית מלמד שאלו הם בדיוק המקומות המועדים ביותר לנסיונות השתלטות אלימים של מתנחלים, שמנסים לסלק כיסים של חקלאות פלסטינית כדי להופכם לשטחי עיבוד חקלאיים ישראליים. הנחה זו מתחזקת מכיון שלאחרונה הציבו מתנחלים, באופן בלתי חוקי כמובן, שער ברזל צהוב על הדרך שמובילה לחלקות הללו. שערים מסוג זה מוכרים לנו ממקומות רבים נוספים ברחבי הגדה המערבית.

חוות הצאן של ריס היא אחת מתוך עשרות חוות צאן בלתי חוקיות שהוקמו במהלך השנים האחרונות בסיוע הרשויות והמועצות האזוריות בגדה המערבית, במטרה להשתלט על עשרות אלפי דונם ולגרש מהם חקלאים ורועים פלסטינים ששטחים אלו משמשים אותם מזה דורות.

כתבה על העקירות באדמות משפחת שיוח': http://bit.ly/2IETps9 כתבה נוספת על העקירות: http://bit.ly/2OLlrGj פוסט שלנו על חוות הצאן הלא חוקיות בגדה: http://bit.ly/35mBu2R


bottom of page