top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הסודות המסחריים של משק אחיה נחשפים


עונת המסיק לקראת סופה וזו הזדמנות לדבר על חברה ישראלית שיושבת בהתנחלות שילה ששמה "ארץ שמן זית". מאחורי השם הזה מסתתרת חברה שאת שמה אולי ראיתם מדי פעם מתנוסס על בקבוקים בסופר מרקט: "משק אחיה". זו אינה חברה ייחודית במובן זה שהתוכנית העסקית שלה מבוססת - כמו חברות רבות נוספות - על מצוינות. אבל מה שמייחד את החברה הזו, הוא תחום המצוינות: החברה התמחתה והגיעה להישגים חסרי תקדים בגזל אדמות של פלסטינים. התמחות משנית נוספת שלה, אף היא מרשימה למדי, היא מזמוז מערכות אכיפת החוק והמשפט, על מנת שהללו לא יעשו את מה שהן אמורות לעשות עם משיגי גבול וגזלני אדמות בגדה: להעיף אותם ולהעמיד אותם לדין פלילי.

שילוב של מזל ויוזמה ובעיקר הרבה חוצפה ישראלית

מאחז אחיה הוקם בשלהי שנות ה-90 ממזרח לשילה, על גבעה החולשת על מאות דונמים של שטחים חקלאיים שעובדו על ידי תושבי הכפרים ג'אלוד וקריות. לאחר פרוץ האינתיאפדה השנייה מתנחלי אזור שילה בגיבוי הצבא, הציבו חסימת עפר על דרך חקלאית קדומה שחברה בין הכפרים הללו והאדמות שלהם באזור זה. חסימת העפר הזו יחד עם אלימות שיטתית שהופעלה כנגד מי שניסה בכל זאת להיכנס, הפכה את השטחים הללו זה לטרף קל עבור המתנחלים שנותרו בשטח לבד. "משק אחיה" היתה אם כן במקום הנכון ובזמן הנכון וחטפה מכל הבא ליד.

בעלי הקרקע המיוצגים על ידי ארגון חקל כיום (קודם לכן על ידי שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם) הגישו תלונות וצווי פינוי הוצאו לפולשים כבר לפני 10 שנים, אלא שמה שלא קרה מאז הוא "רק" הפינוי עצמו (https://goo.gl/nxU72L). עכשיו מפנטזים ב"משק אחיה" שחוק ההסדרה יסגור להם גם את הפינה הזו.

אז איך אומרים במשק אחיה? "העיקר הבריאות". אם גם הבריאות המוסרית שלכם חשובה, תזכרו את זה לפני שאתם שולחים יד ומכניסים מוצר של גזלני אדמות מצטיינים לעגלת הקניות.


bottom of page