top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הרי אנו מכריזים בזאת...

שבועות לא קלים עוברים על עובדי משרד "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי באזור יהודה ושומרון" במנהל האזרחי. ב-11 למרץ פורסם שאחד מהפקידים הבכירים ביחידה נעצר על ידי משטרת ישראל בחשד לקבלת שוחד בסכום עתק של 50 מיליון דולר, בעבור קידום עסקאות מקרקעין שונות בגדה המערבית.


אנחנו שיצא לנו להיתקל כבר באי אילו "עסקאות" מקרקעין, נקרא להן "תמוהות", ללא ממש הופתענו למקרא הסיפור, אבל בהחלט הופתענו מכך שהוא נעצר ונחקר. הופתענו מכיון שהניסיון מלמד שגם במקרים בהם עלה חשד מבוסס מאד שישראלים "ביצעו" עסקאות נדל"ן בגדה שבבסיסן זיוף ורמייה, הישראלים המעורבים לא הועמדו לדין. קחו למשל את סדרת "העסקאות" המוזרות שחברת הבת של ארגון המתנחלים אמנה והמועצה האזורית בנימין, "אל-וטן" שמה (כלומר "המולדת"), היתה מעורבת בהן. האם מישהו מעובדי אמנה או המועצה האזורית בנימין הועמד לדין בעניינן? לא! אלו שהועמדו לדין היו קבלני הביצוע הפלסטינים, אי שם בקצה התחתון של שרשרת המזון.


אך על אף הטלטלות הארגוניות הללו, יוסי סגל, "הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי באזור יהודה ושומרון" חזר במהרה לעשות את מה שהוא אמור ויודע לעשות: לבזוז קרקעות בגדה המערבית. אחרי הכל המלחמה לא תארך עד בלי סוף וגם ימיה של הממשלה הכהניסטית עלולים להיות קצרים יותר מהמתוכנן, אז יאללה אודרוב, צריך לנצל את הזמן. ב-20 למרץ בהוראת הממשלה, סגל הכריז על שטח עצום בן 8,160 דונם כ"אדמות מדינה". השטח המדובר, הוא חלק מאדמות הכפר עקרבא, שנמצא בשוליים המערביים של בקעת הירדן, במשולש שבין הג'פתליכ, כביש אלון  וכביש הבקעה. הכרזה זו באה כזכור רק כשלושה שבועות לאחר ההכרזה הקודמת שביצע סגל, באדמות אבו דיס. אז הוא הכריז על כ-2,640 דונם כאדמות מדינה


עשרה ימים חלפו מאז ההכרזה על אדמות עקרבא וב-1 לאפריל סגל חתם על תעודת ביזה נוספת. הפעם היה מדובר "רק" ב-171 דונם, אבל איזה 171 דונם! מדובר באתר הארכיאולוגי הרודיון ושטחים נרחבים סביבו, הצמודים לכפרים הפלסטיניים זעתרא, ג'ובת אל ד'יב ופורידיס, מדרום מזרח לבית לחם. לא רע, ביזה של קרוב ל-11 אלף דונם בשלושה שבועות. נותן עבודה מיסטר סגל.


מיפויים של 8,160 הדונם מאדמות הכפר עקרבא שהוכרזו, מלמד שכ-80% מהם נמצאים בתוך "שטח אש 904". שטחי אש מוגדרים כשטחים צבאיים סגורים שהכניסה אליהם אסורה הן למתנחלים והן לפלסטינים שאינם "תושבי קבע" באזור. אלא שבפועל שטחי האש בבקעת הירדן, הפכו בעשורים האחרונים ליעדי השתלטות אלימה של מתנחלים. המקום בו ניתן לראות את התופעה הזו באופן הבוטה ביותר הוא "שטח אש 904 א" שנמצא ממזרח לכפרים עקרבא, בית פוריכ ובית דג'ן.


מטרת ההכרזה הנוכחית שרוב שטחה חופף כאמור את "שטח אש 904", היא לקחת את השטח עליו המתנחלים משתלטים עוד כמה קילומטרים מזרחה על מנת להתחבר להתנחלויות המבודדות יפית ומשואה הממוקמות לאורך כביש הבקעה.


גם ההכרזה על 171 דונם סביב ההרודיון היא חלק ממאמץ אינטנסיבי לעיבוי גוש ההתנחלויות המבודדות והאלימות תקוע ונוקדים, עליהן אנו כותבים כאן מפעם לפעם.


כך "הורדוס הגר האדומי" שחז"ל תעבו, משמש כתירוץ לבזוז אדמות חקלאיות של פלסטינים, למעלה מ-2,000 שנה לאחר מותו. מי יודע, אולי עד 2,000 שנה המתנחלים יגלו שגם הפלסטינים היו בעצם סבבה.



bottom of page