top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הרב אריק אשרמן במאחז של נריה בן פזי

”הוּא הָיָה אוֹמֵר, אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד; וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד, וְלֹא כָל הַמַּרְבֶּה בִסְחוֹרָה מַחְכִּים; ובִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ"

(משנה אבות פרק ב' משנה ה)


ביום שלישי (12.1) יצא Rabbi Arik Ascherman הרב אריק אשרמן יחד עם פעילה נוספת של ארגון Ta'ayush תעאיוש تعايش, לכיוון אדמות הכפר טייבה ממזרח לרמאללה, למקום שעלה על מפת טרור המתנחלים, לאחר שלפני כשנה וחצי הוקם שם מאחז רועים חדש - אחד מתוך קרוב ל-40 מאחזים דומים שהוקמו בעשור האחרון. את המאחז הקים בחור שאת ההשתלמות שלו עבר במאחזים של בירת האלימות באזור זה, ההתנחלות כוכב השחר, שנמצאת כמה קילומטרים צפונה.

כיצד נבחר המקום המדוייק בו הוקם המאחז? חפשו כמה דונם של "אדמות מדינה" שנמצאים לא רחוק מדי מהתנחלות קיימת שממנה ניתן למשוך קו מים (במקרה זה מדובר בכ-800 מטר מדרום להתנחלות רימונים) ובנו מספר מבנים ארעיים בקצה של חלקה שנרשמה בשנות ה-60 כאדמת מדינה ירדנית (חלקה 134 גוש 19), שמסביבה אלפי דונם בבעלות פרטית של פלסטינים. בשלב הבא, שהגיע במקרה זה מהר מאוד לאחר הקמת המאחז, החלו המתנחלים במקום להשפריץ אלימות במעגלים של 5-6 אלפי דונם סביב המאחז.


מה זו אלימות? זה מתחיל באיומים והתנכלויות לבדואים שגרים באזור זה, ממשיכים במניעת גישה. ולאחר מכן עוברים לרעיה זדונית וסדרתית של עדר הבקר של המתנחלים במקום, בשדות חרושים וזרועים, במטרה להרוס להם את היבול השנתי.


באותו יום (12.1) יצא הרב אשרמן למקום כדי לסייע לפלסטינים שמעבדים את הקרקעות, שהמתנחלים מהמאחז שנמצא כקילומטר משם, הורסים בימים אלו את יבוליהם באופן מכוון עם פרותיהם. ישאל הקורא: וכי למה דווקא הרב אשרמן צריך לצאת לשם? התשובה לכך היא פשוטה: Israel Police - משטרת ישראל ו- צה"ל - צבא ההגנה לישראל אינם נוקפים אצבע - לא על מנת לפנות את המאחז שכנגד הבנייה בו המנהל האזרחי הוציא צווי הריסה, וכמובן שלא נגד הפלישות החוזרות ונשנות של המתנחלים במקום לאלפי הדונם של האדמות הפרטיות באזור.


על מה שקרה בהמשך אותו יום סיפר הרב אשרמן לאתר שיחה מקומית: "אתמול הצבא והמשטרה הגיעו, ואחד המתנחלים הרחיק את הפרות, אך השוטר סירב לקחת את הפרטים שלו כפי שביקשנו. אחרי שהשוטר עזב, הפרות חזרו. ואז עשינו את הטעות והתרחקנו יותר מדי מהרכב כדי להתמודד עם הפרות הגענו סביב אחת וחצי, וחזרנו לרכב בשלוש וחצי. כשהתחלנו לנסוע שמעתי רעשים, חשבתי שעליתי על משהו. עצרתי כמה פעמים לראות מה קורה ולא מצאנו שום דבר, אז המשכתי".


בהמשך, שהם פנו מכביש אלון לכביש צדדי כדי להסתובב, שניים מגלגלי הרכב התפרקו, לאחר שהתושבות שעליהן יושבים הגלגלים נשברו והאומים נפלו. "מזל שזה קרה כשעשיתי פרסה. שני צמיגים פשוט נפלו מהאוטו עם כל האומים, הבנתי שמישהו שיחרר את האומים", סיפר אשרמן." (לינק לכתבה בשיחה מקומית- http://bit.ly/39FoLvk)


אין צורך בהרבה דמיון כדי לנחש מי עומד מאחורי המעשה הזה שיכל לגרום לתאונת דרכים שהיתה עשויה להסתיים בפציעה או מוות, לא רק של שני נוסעי האוטו של הרב אשרמן, אלא גם של נוסעים ברכבים אחרים על הכביש. אין צורך בהרבה דמיון מכיון שהמתנחלים עצמם לגמרי גאים בכך.


זו אינה הפעם הראשונה שהרב אשרמן נמצא בסכנה מיידית ממתנחלים אלימים. במסיק של שנת 2015 הוא הותקף על ידי מתנחל אלים חמוש בסכין מההתנחלות איתמר. האירוע תועד כולו וניתן לראותו כאן- http://bit.ly/3quJb0I. אבל הרב אשרמן ממשיך להעמיד את עצמו ואת שלומו להגנת אנשים שזקוקים להגנה מפני אלימותם המסלימה של המתנחלים והמדינה, מסיבה אחת: הוא משתדל ומצליח להיות איש.


bottom of page