top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

תפילת מתנחלים בלב א-תוואנה

פוסט אורח - איתי פייטלסון הכפר א-תוואנה שנמצא מזרחית ליטא, הוא אחד מהכפרים היחידים בדרום הר חברון שאושרה עבורו תוכנית מתאר, על אף שהוא נמצא בשטח C. בחלק קטן משטחה של תוכנית המתאר, שאושרה סופית בראשית 2021, נאסרה הבניה בשל הטענה שהכפר בנוי על אתר ארכיאולוגי. ליל תשעה באב, שחל בין מוצאי שבת האחרון ליום ראשון (6-7 לאוגוסט), היה מתוח מאוד בא-תוואנה. בחמש וחצי לפנות בוקר, אוטובוסים של מתנחלים היו צפויים להיכנס לכפר כדי לערוך תפילה בחצר בית פרטי שנמצאת במרכז הכפר, בשל הטענה המפוקפקת מאוד כי מדובר ב"בית כנסת קדום". במקום זה תועד לפני למעלה משנתיים וחצי, הפקח/המתנחל אביה הגר - שמתגורר בעצמו בבית שנבנה בניגוד לחוק במאחז הלא-חוקי אביגיל, ושהקדשנו לו כאן את הפוסט האחרון - אוסר על בנייה פלסטינית בחצר הבית (הפוסט על הפקח אביה הגר - https://bit.ly/3pcLVRN). באותו ערב, הצבא עצר את פעיל זכויות האדם נסר נואג'עה בביתו בח'רבת סוסיה, שנמצאת קילומטרים בודדים מהמקום, בטענה שהוא "דרוש לחקירת שב"כ". נואג'עה שוחרר לאחר 14 שעות של מעצר שווא, שנועד למנוע ממנו להגיע ולתעד את הגעת המתנחלים למקום. אבל זה לא עזר לא לשב"כ ולא למתנחלים. האירוע תועד היטב. היה או לא היה שם לפני 1,500 שנה בית כנסת, מה שבטוח הוא שהמקום נמצא כיום באמצע כפר פלסטיני שחיים בו מאות אנשים. למותר לציין, כי פלסטינים יכולים רק לחלום להתפלל במאות מסגדים וכנסיות שהיו קיימים במאות כפרים שחרבו ב-1948; כמו גם בלא מעט אתרים קדושים בגדה המערבית, שמתנחלים השתלטו עליהם באלימות, כפי שהדברים תועדו בין היתר בדו"ח שהוציא ארגון מחסום ווטש, לפני כשלוש שנים (הדו"ח של מחסום ווטש - https://bit.ly/3k3IWXK). זאת אינה הפעם הראשונה, שמתנחלים מגיעים "להתפלל" ב"בית הכנסת" בא-תוואנה. בעקבות חפירות ארכאולוגיות שהתקיימו בלב הכפר בקיץ 2011, המתנחלים הגיעו למקום להתפלל מספר פעמים. חזרה ללילה שבין שבת לראשון: סביב 3 לפנות בוקר, כוחות גדולים של צבא ומג"ב התחילו להתאסף בכפר. הם סגרו את כל הרחובות שמגיעים לחצר, פרסו חסימות, פיטרלו ברחובות, נכנסו לבתים, השתלטו על מספר גגות מסביב לחצר ומנעו יציאת תושבים מהבתים - "מי שיצא, יעצר". ואז, בשעה 5 וחצי בבוקר, נכנסו לכפר שני אוטובוסים של מועצה אזורית הר חברון. מול עיניי הפלסטינים, הכלואים בבתיהם, התחילו לעלות במעלה הרחוב עשרות מתנחלים עם שולחנות, תשמישי קדושה והרבה מצלמות, בליווי צמוד של צבא ומג"ב. בזמן שהמתנחלים התמקמו להם בנוחות בחצר של משפחה, חלק מהתושבים והפעילים ניסו למחות כנגד ההשתלטות על הכפר. מהר מאוד, מג"בניקים נכנסו לשטח הבית ומנעו מאיתנו הפעילים לתופף - בטענה שזה "מפריע". כן, בכל הסיפור הזה, שני פעילים עם תוף, זה מה שמפריע. שיתוף הפעולה הזה של הצבא עם הממסד המתנחלי, נעשה במקביל ל"ניקוי" השטח מכל גורם שיכול להפריע לחגיגה; תוך ניסיון ליצור מראית עין, כאילו מדובר ב"אירוע דתי-רוחני". אירוע כזה, בלב כפר פלסטיני שמדוכא ע"י הצבא וסובל מאלימות המתנחלים שמגיעים מהמאחז המופרע הסמוך, חוות מעון, הוא חלק משרשרת האלימות הזאת, לא משנה מאחורי כמה שורות של חיילים ומג"בניקים יחביאו את הפלסטינים וכל מי שבא למחות יחד איתם. זה אינו המקום היחיד בגדה שדברים כאלה קורים בו. נראה שלמתנחלים מסוג מסוים, נורא חשוב להתפלל בבתי כנסת עתיקים או מקומות קדושים נוספים (חלקם בעלי וותק וחלקם כאלו ש"קדושתם" "נמצאה" בשנים האחרונות), שנמצאים בלב ישובים פלסטינים. וזה לא שחסרים למתנחלים בתי כנסת להתפלל בהם: ההסעה לאירוע הזה למשל יצאה מרחבת בית הכנסת בהתנחלות סוסיא. אפילו לדרי המאחזים הלא-חוקיים, כפי שהזכרנו כאן לאחרונה, ישנם בתי כנסת ליד הבית (לפוסט על "קרן הר חברון" שעוזרת לגייס כספים בין השאר לבתי כנסת במאחזים לא-חוקיים - https://bit.ly/3ChNE0b). אבל האלוהים של המתנחלים כנראה לא אוהב "סתם" תפילות, הוא אוהב תפילות שמטרתן היא לתקוע אצבע בעין של פלסטינים.

איתי פייטלסון הוא רכז המדיה ב'כרם נבות'


bottom of page