top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

צו הפקעה למאגר מים בקעת הורקניא

הורדתם מים באסלה או שטפתם כלים בסילוואן או בית לחם? מזל טוב, תרמתם למפעל ההתנחלויות הישראלי בגדה המערבית.

לפני כחודשיים (17.2.2021) חתם ראש המנהל האזרחי, תא"ל פארס עטילה, על צו הפקעה שמספרו 1/21: "הנני מחליט בזה על רכישת הבעלות במקרקעין שיפורטו להלן... ואלה המקרקעין: חטיבת קרקע בגודל 658.345 דונם, כפי שמסומן בצבע אדום במפת רכישה... החתומה על ידי והמצורפת להחלטה זו... (קישור לצו ההפקעה ולמפה).


צו ההפקעה מתייחס לשטח שנמצא לאורך אגן ואדי נאר (נחל קדרון), שנמצא בעומק שטח שהוכרז בסוף שנת 1971 כשטח צבאי סגור עבור "שטח אש 912", המוכר גם בשם "נבי מוסא", בשל קרבתו למקאם נבי מוסא. מזה עשרות שנים שבאזור זה ישנם מעט מאוד אימונים צבאיים, אך ישראל אינה משחררת את השטח לשימוש בעליו הפלסטינים מאותם טעמים שהיא לא משחררת למעלה מ-800 אלף דונם נוספים בגדה המערבית שהוכרזו כ"שטחי אש", על אף שברובם, מזה עשרות שנים אין כל אימונים צבאיים.


גם המתנחלים יודעים כמובן שמדובר בשטח אש פיקטיבי, וזה כנראה מה שמאפשר להם לפנטז על בניית נמל תעופה בינ"ל באזור זה. כך למשל נכתב בפנטזיאון המתנחלים מקור ראשון לפני כ-10 חודשים: "מפת טראמפ תאפשר הקמת נמל תעופה ישראלי במדבר יהודה" (https://bit.ly/3dvI0dT). אבל עד ששדה התעופה הבינ"ל החדש של המתנחלים יבנה, ישראל מקדמת במקום בינתיים את אחד הפרוייקטים התשתיתיים הגדולים שנבנו בשנים האחרונות בגדה המערבית ולשם כך ראש המנהל האזרחי חתם על צו ההפקעה לפני כחודשיים.


מדובר על פרויקט טיהור נחל קדרון, שמזה עשרות שנים זורם בו הביוב שמגיע מאזור דרום מזרח ירושלים ובית לחם, והעברתו למתקן טיהור שפכים שישראל בנתה דרום מערבית ליריחו. על הפרוייקט הזה כתבנו לראשונה לפני קצת פחות משנה.


חלק ניכר מהפרוייקט, שעלותו על פי הדיווחים תגיע ל-800 מליון ש"ח, בוצע בתוך שטח "שמורת הטבע" עליה הוסכם בהסכם וואי באוקטובר 1998. הוא נעשה בשיתוף פעולה שקט של הרשות הפלסטינית שתקבל חלק מהמים המטוהרים, שיוזרמו למטעי התמרים הפלסטינים שנמצאים מדרום וממזרח ליריחו (קישור לידיעה ב'וואלה').


אבל רובם הגדול של המים יועברו למטעי התמרים של המתנחלים, באמצעות שתי אגודות המים שמנהלות את חלוקת המים באזור: אגודת המים "מי תמר", ששייכת למועצה אזורית מגילות ים המלח ואגודת המים "מי בקעת הירדן", ששייכת למועצה אזורית בקעת הירדן. וכך באמצעות פרוייקט שיקום אגן נחל קדרון, מצליחה ישראל להעמיק את אחיזתה בגדה המערבית ולחזק את ההתנחלויות.

bottom of page