top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

פתוח "לכל תושבי האזור"

כמו בכל תחילת שנה גם השנה עברנו על הדו"ח השנתי של ועדת העזבונות של משרד המשפטים אשר פורסם לאחרונה. ועדת העזבונות היא ועדה שהממשלה ממנה את חבריה ובראשה עומד שופט. בשנים האחרונות עומד בראשה השופט בדימוס דוד רוזן. הועדה מחלקת מדי שנה תמיכות לגופים הפונים אליה (רובם עמותות) בבקשות שונות. הסכום העומד לרשות הוועדה הוא סך כל העזבונות שהגיעו לאוצר המדינה באותה שנה. בשנת 2023 למשל, חולק סכום בן למעלה מ-121.5 מיליון ₪. הועדה מקצה סכום מסוים לכל תחום עליו אמונים משרדי הממשלה השונים, עבור פרויקטים האמורים להיות קשורים לתחומי עיסוקם. היום נספר כאן לאן הלכו 40,000 ₪ שהוועדה הקצתה לפרויקט הקשור למשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

הנה ציטוט מתוך דו"ח הועדה שהתפרסם ב-15.1.2024: "ועד מקומי ענב, במסגרת נושא תמיכה של מרחבים טבעיים וריאות ירוקות, מבקש מוועדת העיזבונות סך 41,535 ש"ח לפרויקט שעלותו הכוללת 83,070 ש"ח. מדובר בחורשה שניטעה לפני שנים לא מעטות ומהווה כיום נקודת חן בצפון השומרון. המקום מושך אליו תיירים, משפחות ובני נוער הבאים לצורך קיום טיולים בשומרון בחגים. החורשה מהווה נקודת פתיחה ליציאה לסיורים בבית הכנסת, בחירבה בית סמארה הסמוכה.

הוועד המקומי מבקש לפתח את החורשה למען התושבים והתיירים ולאפשר בילוי ארוך יותר על ידי הקמת מתחם קמפינג ואוהלים, מקום שיאפשר בילוי בחודשי האביב והקיץ לכל תושבי האזור. שקלנו הבקשה על כלל מרכיביה, מצאנו כי מדובר בפרויקט ראוי לתמיכת הוועדה והננו מאשרים לוועד המקומי הקצבה בסך 40,000 ש"ח, כפוף למימון תואם של הוועד המקומי."

אנו מכירים היטב את "נקודת החן" הזו. מדובר באדמות של תושבי הכפר פלסטיני בית ליד שנכלאו בתוך ההתנחלות המבודדת והאלימה ענב, לאחר שבשנים 2006-2007 ההתנחלות הוקפה (חלקית) בגדר אלקטרונית ויצרה מה שנקרא שב"ם - שטח בטחוני מיוחד, שבו שטחים חקלאיים של תושבי הכפר. כפי שקרה בהתנחלויות נוספות שנבנתה סביבן גדר שכולאת בתוכה אדמות חקלאיות של פלסטינים, גם בענב החליטו שכדאי לנצל את ההזדמנות ולהשתלט על השטחים שנפלו לידם בקלות. כמה טוב שוועדת העזבונות ברשות השופט בדימוס רוזן, שקלה את הבקשה ומצאה "כי מדובר בפרויקט ראוי לתמיכת הוועדה". במחשבה שניה אין פלא, שכן מדובר הרי ב"מקום שיאפשר בילוי בחודשי האביב והקיץ לכל תושבי האזור". מהיכרותנו את המציאות השוררת בגדה המערבית בכלל ובהתנחלות ענב בפרט, אין לנו ספק ש"כל תושבי האזור" יכייפו בחורשה החדשה.

זאת אינה הפעם הראשונה וגם לא השניה שוועדת העזבונות מעבירה כספים באופן מופקר למתנחלים אלימים מפרי חוק. בפברואר 2023 פרסמנו כאן פוסט בו סיפרנו על קרוב ל-86 אלף ₪ שהועברו להתנחלות המבודדת והאלימה נוקדים, שמתמחה בהשתלטות נכלולית על אדמות חקלאיות של פלסטינים, הסמוכות להתנחלות. גם במקרה זה הסכום נועד לנטיעה ולפרישה של מערכת השקיה על אדמות חקלאיות בבעלות פלסטינים שגורשו מהמקום (https://did.li/zvAaa). בשנת 2021 ועדת העזבונות העבירה 200 אלף ש"ח למליציית המתנחלים האלימה השומר יו"ש, שאנשיה מעורבים באלימות שיטתית נגד רועים וחקלאים פלסטינים בכל רחבי הגדה המערבית (https://did.li/QG3Nf). באוגוסט 2020 פרסמנו פוסט ובו תארנו כיצד וועדת העזבונות העבירה 100 אלף ש"ח להתנחלות המבודדת והאלימה בית אל לשם שיפוץ קרווואנים שהוצבו על קרקעות פרטיות שההתנחלות השתלטה עליהן בניגוד לחוק כמובן (https://did.li/FepIw).

בקיצור, על ועדת העזבונות אפשר לסמוך: שנה שנה ועזבונותיה. שנה שנה וסקנדליה.

קישור לדו"ח ועדת העזבונות לשנת 2023: https://drive.google.com/file/d/1IkiktbgyKNTGl1GMexQ974_quRksaGXa/view



bottom of page