top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

פסק דין לגבי שטח אש 918

בשעות הקטנות של הלילה, בערב יום העצמאות (4.5.2022), פורסם פסק הדין בעתירותיהם של תושבי הכפרים שנמצאים בתוך "שטח אש 918" בדרום הר חברון. פסק הדין המרכזי, נכתב על ידי אחד מתושביה של התנחלות מבודדת וקיצונית אחת בשם דולב. הוא מונה בראשית 2017, בתקופתה של איילת שקד כשרת המשפטים, לשמש כשופט בית המשפט העליון: השופט דוד מינץ. פסק הדין אושר גם על-ידי השופטים יצחק עמית ועופר גרוסקופף.

בפסק הדין, השופטים דחו את עתירתם של תושבי כפרי הרועים, שבסוף שנת 1971, הצבא הכריז לראשונה על כפריהם ואדמותיהם כ"שטח אש 918", כלומר כשטח צבאי סגור, שהכניסה אליו והשהות בו אסורה. מטרת העתירה היתה למנוע את גירושם של התושבים מכ-12 כפרים שונים. מדובר על כפרי-בת (בערבית חי'רבה), באזור המכונה "מסאפר יטא" - שהם האזורים הפתוחים של הכפר יטא בדרום הר חברון - שבמשך דורות משמשים את תושביו למרעה וחקלאות (השורש ס.פ.ר בערבית משמעו לנסוע או לנוע במרחב).

דחיית העתירות, שהוגשו לפני כ-9 שנים, משמעה שהצבא יכול עתה בכל רגע נתון לגרש מביתם את תושבי הקהילות הללו, שמספרם נאמד בכ-2,000 נפש. הגרסה הרשמית, שהמדינה הציגה בפני בג"ץ, היא שהשטח נדרש לצבא כשטח אימונים. אלא שהגרסה הזאת, איך נאמר בעדינות, אינה עולה בדיוק בקנה אחד עם מהלך מתמשך שהמנהל האזרחי מבצע במקום, במהלך שני העשורים האחרונים.

נחזור אחורה כמה צעדים כדי להבהיר את הרקע וההקשר שבו הדברים נעשו: בדצמבר 2016 פרסמנו דו"ח שנקרא "כחול לבן שחור" (קישור בהערה הראשונה), שבו סקרנו את עבודת "צוות קו כחול" במנהל האזרחי. "צוות קו כחול" אחראי בראש ובראשונה על מיפוי מה שישראל מכנה "אדמות מדינה מוכרזות". כלומר אותם מאות אלפי דונם שישראל הפקיעה מקהילות פלסטיניות או מתושבים פלסטינים פרטיים ברחבי הגדה המערבית, על מנת להקים עליהם התנחלויות. ההכרזות שישראל ביצעה באדמות יטא, נעשו בין היתר על מנת להקים את ההתנחלויות: מעון, סוסיא ובית יתיר. חלק גדול מאוד מהאדמות שהוכרזו עבורן בשנות ה-80, הוכרזו בתוך "שטח אש 918", כעשור לאחר שהצבא הוציא לראשונה צו סגירה במקום.

הצורך בהקמתו של "צוות קו כחול", עלה בשלהי שנות ה-90. כאשר התברר שאותן הכרזות על אדמות מדינה שישראל ביצעה - חלק ניכר מהן באזור דרום הר חברון - היו לא מדויקות בלשון המעטה. זאת אומרת שהיה צורך למפות את גבולותיהן של אותן "אדמות מדינה" פעם נוספת. במהלך המחקר שערכנו, הסתבר ש"צוות קו כחול" מיפה במהלך השנים עשרות אלפי דונמים שהוכרזו "אדמות מדינה", בתוך שטחים שהוכרזו הרבה קודם לכן כשטחי אש. נדגיש: מדובר בשטחים, שגם למתנחלים ישראלים אסור על הנייר, לא רק להתגורר בהם, אלא אף להיכנס אליהם. הנה פיסקה מתוך עמ' 51 של דו"ח "כחול לבן שחור":

"עד היום מיפה צוות קו כחול יותר מ־68,500 דונם הנמצאים בתוך שטחים שהוכרזו שטחי אימונים של הצבא. מיפוי השטחים בתוך שטחי אימונים החל כבר בשנת 2000, ונמשך אף ב־2015. ב־2015 מופה שטח עצום – למעלה מ־32,700 דונם בתוך שלושה שטחי אימונים מוכרזים שונים. במבט כולל עולה כי למעלה מ־21% מהשטח שמיפה צוות קו כחול עד היום הוא בתוך שטחי אימונים מוכרזים. נתון זה תומך בסברה ששטחי האימונים שהצבא מכריז עליהם אינם אלא "בנק אדמות" שישראל שומרת לטובת צורכי ההתנחלויות."

עכשיו שמעו קטע: קרוב ל-3,000 דונם מאותם שטחים שהוכרזו "אדמות מדינה" בשנות ה-80, בתוך "שטח אש 918", מופו מחדש על-ידי "צוות קו כחול". האם אתן/ם יכולות/ים להעלות על הדעת, סיבה נוספת שהביאה את המנהל האזרחי למפות דווקא שם 3,000 דונם של "אדמות מדינה", מלבד הרצון להעביר יום אחד את השטחים הללו לאותן שלוש התנחלויות? אם כן, נשמח לשמוע. כי אנחנו לא!


bottom of page