top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"נצחון פלסטיני"

בואו תראו איך נראה "נצחון" פלסטיני בבג"ץ:


בשנת 2012 חשפנו (https://bit.ly/3jOIP1D) שרכבת ישראל בונה פארק ציבורי סמוך להתנחלות ניל"י ממערב לרמאללה. זה לא שהרכבת החלה להתמחות בבניית גני שעשועים, אלא שהיא קיוותה כך לפתור את בעיית סילוק עודפי העפר העצומים שהוצאו ממנהרות קו הרכבת החדש בין ירושלים ותל אביב. מתנחלי מועצה אזורית בנימין מצידם שמחו לקבל את העודפים כדי שיוכלו להשתלט באמצעותם על עוד פיסת קרקע. זה מה שנקרא בטינדר Match.


אלא שכמו באין ספור פרויקטים אחרים שמתנחלי המועצה האזורית בנימין קשורים בהם, גם במקרה זה הבעיה היתה שאת האדמה עליה הפארק היה אמור לקום, הם לקחו מהשכנים הפלסטינים בכפר שבתין. העבודות שנעשו 20 מטר מהכביש הראשי נמשכו במשך מספר חודשים שבמהלכם הגיעו לאתר (על פי מנהל העבודה) כ-100 משאיות ביום, אבל המנהל האזרחי הצליח במאמציו לא לגלות אותן עד שפרסמנו את הסיפור בעיתון 'הארץ', כאשר במקום נשפכה כבר כמות אדירה של עפר.


השנים חלפו ובמהלכן התברר שלא המתנחלים, לא הרכבת (שסובלת מגרעון כספי עמוק) ולא המדינה מתכוונים להתנדב לסלק את רבבות הטונות שנשפכו שם, ולכן לא נותרה לבעלי הקרקע ברירה אלא לפנות לעו"ד עלאא מחג'נה שהגיש בשמם עתירה לבג"ץ בדרישה שהוא יורה למי שלא יהיה לפנות משם את הררי העפר.


אחרי שנים של מזמוזים, התחכמויות והתחמקויות של כל הצדדים שהיו מעורבים בקנוניה, בג"ץ הורה לפני שנה לרכבת ישראל לפנות את העפר שהיא שפכה באדמות העותרים. ובאשר לעניין השבת המצב לקדמותו, בפסק הדין (סעיף 23) נכתב: "על הרכבת להביא את הקרקע האמורה ככל הניתן למצב שבו הייתה מצויה עובר לשפיכת העפר במהלך שנת 2012."


ואכן במהלך השבועות האחרונים, קבלן עפר פלסטיני פינה מהמקום כמויות גדולות מאוד של עפר למחצבה סמוכה לכפר ניעלין שנמצאת כמה קלומטרים דרום מערבה משם. הגיוני, הכי מהר, פשוט וזול להיפטר מהרי פסולת העפר הזו, על גבה של האוכלוסייה הפלסטינית בגדה. ברור שאם הרכבת היתה מעבירה את הכמות האדירה הזו של חומר להטמנה בתוך שטח מדינת ישראל, זה היה עולה לה, כלומר לציבור הישראלי, הרבה יותר.


לפני ימים אחדים שלח מר בני יזדי מנהל אגף מסילה מזרחית ברכבת ישראל, מכתב למנהל האזרחי, ובו הוא מבקש לקבל מסמך "המאשר את סיום העבודות, בהתאם למוסכם". ביקור במקום מלמד שכמויות גדולות מאוד של עפר אכן הוצאו, אבל האתר כולו מזכיר יותר תמונות נוף של הירח מאשר של ואדי חקלאי פורה בלב הגדה המערבית, כפי שהוא פעם היה. אבל מבחינת רכבת ישראל הכל סבבה, והם רק מבקשים עכשיו "להודות לאנשי המנהל האזרחי ולמועצת בנימין על שיתוף הפעולה במהלך ביצוע העבודות". ולמי אין להם מה לומר? לבעלי הקרקע הפלסטינים שמהם הרכבת ניסתה לגזול את הקרקע והרסה להם אותה עד היסוד.


ומה יש לסא"ל להט שמש סגן יועמ"ש המנהל האזרחי לומר לעוה"ד מחאג'נה בעניין ניקוי השטח?


"מבחינה שקיימו הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, עולה כי על פני הדברים המצב הושב לקדמותו בקירוב, בשים לב למורכבות ההשוואה בין מצב הדברים הקודם לבין מצב הדברים הקיים, ובשים לב למגבלות הבטיחותיות וההנדסיות הקיימות."


מעניין יהיה לראות מה יש לשופטי בג"ץ לומר על "המצב הושב לקדמותו בקירוב" של המנהל האזרחי. הכתבה בהארץ על המקרה: http://bit.ly/2qjB912

פסיקת בג"ץ בנושא: https://bit.ly/35788I6

המכתב של הרכבת למנהל האזרחי: https://bit.ly/331vbSc

התשובה של המנהל האזרחי: https://bit.ly/3h3w7dw


bottom of page