top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

"מרכז עירוני"

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. אך המשפחות האומללות - אומללות הן כל אחת על פי דרכה". איכשהו יוצא לנו להיזכר במשפט הזה שפותח את הרומאן המפורסם 'אנה קרנינה', לא פעם כשאנחנו קופצים לראות מה קורה סביב ההתנחלות מועצה מקומית מעלה אפרים.

בניגוד למקובל, אנחנו מתחילים היום דווקא עם שורת הקרדיט: בינואר 1977, חמישה חודשים לפני "המהפך" – נצחונו של בגין בבחירות לכנסת התשיעית, החליטה ממשלת רבין הראשונה:

"לאשר את המלצת ועדת המשנה לנושא הפיתוח של מעלה אפרים, בדבר פיתוח מעלה אפרים למרכז עירוני, בהתאם לקווי התכנית שהוגה על ידי משרד השיכון."

על איזה "מרכז עירוני" בדיוק מדובר? שטח של קרוב ל-5,000 דונם שרובו נתפס באופן "זמני" ל"צרכי בטחון" בשנת 1977, עבור ואכולוסייה של קרוב ל-1,300 נפש נכון להיום. מדוע אוכלוסייה של 1,300 מתנחלים שזה בערך מה שנכנס לארבעה בניינים במודיעין עלית, צריכה 5,000 דונם? היא לא צריכה, אבל העיקר לחטוף כדי שלערבים שמהם ישראל לקחה את הקרקע לא יהיה. ובאמת, ממי ישראל לקחה את הקרקע לשם הקמת ה"מרכז העירוני"? מאותם אנשים שמהם היא לקחה את הקרקע לשם הקמת ההתנחלות גיתית עליה כתבתנו כאן (https://bit.ly/3mzOES6) לא מזמן, כמה קילומטר צפונה: תושבי הכפר עקרבה.

כ"מרכז עירוני" מעלה אפרים תוכננה להיות "בירת הבקעה", ולכן כבר בשנת 1981 כאשר במקום גרו עשרות משפחות בלבד, המקום הוכרז כמועצה מקומית. וכי למה עשרות משפחות צריכות מועצה מקומית? כי מועצה מקומית מייצרת הרבה מאוד ג'ובים. ובלי ג'ובים שהממשלה מממנת, מעלה אפרים (שהיא המועצה המקומית הישראלית בעלת האוכלוסייה הכי קטנה כולל המועצות המקומיות בתוך מדינה ישראל), פשוט לא היתה קיימת. שאלו למשל את ראש המועצה המקומית שלמה ללוש שעל פי טבלה שפרסם במרץ 2020 הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, שכר היסוד שלו (לפני תוספות ופינוקים) הוא 36,689 ש"ח בחודש. כ-28.20 ש"ח לחודש עבור תושב. לא רע. בשביל משכורת כזו, שווה ללקק לנתניהו מדי פעם ואף לקחת סיכון להתבזות בסוף, כפי שאכן קרה לו ולעוד כמה ראשי מועצות בשטחים, ממש לא מזמן:

"ההתחייבות שלך, יחד עם עבודת המטה הרחבה שמתבצעת כל העת למען החלת הריבונות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח... מחזקת את ביטחונה של המדינה ושומרת על עתידה. בלעדיך זה לא יכול היה לקרות".

אין הרבה התנחלויות בגדה שהשטח הבנוי שלהן לא גדל ב-20 שנה האחרונות, אבל מעלה אפרים היא אחת מהן. מעלה אפרים לא גדלה מכיון שהיא פיקציה שמונשמת על ידי הממשלה, שמאחוריה ישנו חוזה פשוט בין הממשלה והמתנחלים: אנחנו נבזוז אדמות מהפלסטינים ונשלם לכם כסף כדי שאתם תגורו עליהן. אבל לעסקה הזו כך הסתבר, לא היה די ביקוש מצידו של הציבור הישראלי. כלומר לא במקרה של מעלה אפרים. אבל אולי כל זה ישתנה בקרוב, כי ממש לאחרונה משרד השיכון החל לבנות שכונה חדשה ממזרח למעלה אפרים, המכונה "השכונה המזרחית", על שטח של כ-270 דונם. מדובר בתוכנית מתאר שאושרה כבר בשנת 1992 אך עד היום לא מומשה.

אז סיפוח רשמי בניגוד להבטחות נתניהו לא היה וכנראה גם לא יהיה בעתיד הנראה לעין, אבל בינתיים מרחיבים את "המרכז העירוני" הזמני שנבנה על אדמות הכפר עקרבה שנתפסו בשנת 1977 לצרכי בטחון. שכרו של ללוש: https://bit.ly/382El58

ללוש מלקק לנתניהו: https://bit.ly/34OJs6W


bottom of page