top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

מחצבת כוכב השחר

נכון להיום פועלות עשר מחצבות בבעלות ישראלית בשטחי C בגדה המערבית. מחצבות אלו מופעלות על ידי חברות ישראליות ולפחות שתיים מתוכן מתחלקות ברווחיהן עם שתי התנחלויות (בית חג"י וכוכב השחר) שהמדינה החליטה לתת להן במתנה וללא מכרז, את זכויות הכרייה בהן (קראו עוד כאן>> goo.gl/Wjh1aW). מחצבה שלישית שהועברה להתנחלות גיתית, הופעלה למשך תקופה קצרה בעבר אך אינה פועלת כיום. בהמשך נחזור לסיפור מחצבה זו.


כ-74% מהחומר שנכרה במחצבות הישראליות גדה המערבית עובר אל תוך ישראל וחלק קטן ממנו נמכר לשוק הפלסטיני. כרבע מסך חומר החציבה שתעשיית הבנייה הישראלית צורכת מדי שנה, מקורו במחצבות הגדה המערבית. בשנת 2009 הוגשה עתירה לבג"צ בדרישה להפסיק את פעולת המחצבות הללו. הטענה בבסיס העתירה היתה כי על ישראל חל איסור לבזוז את משאבי טבע משטח הגדה המערבית.


בפסק הדין שניתן בשלהי שנת 2011, בג"צ אישר למדינה להמשיך ולהפעיל את המחצבות הללו, אם כי המדינה התחייבה כי היא לא תקים מחצבות חדשות בבעלות ישראלית שעיקר תוצרתן תועבר אל תוך מדינת ישראל. הדברים עוגנו בסעיף 12 של פסק הדין שבו נכתבו הדברים הבאים:

"לכך יש להוסיף כאמור לעיל, כי המדינה הודיעה שהוגשו לדרג המדיני המלצות לפיהן בין היתר, לא תוקמנה באיו"ש מחצבות חדשות אשר עיקר מטרתן הפקת חומרי חציבה לשם מכירתם לישראל." (עוד על פסיקת בג"צ>> goo.gl/cjFSxy)

מאז הגשת העתירה בשנת 2009 חל גידול של כ-900 דונם (כלומר כמעט שליש) בגודל השטח שהמחצבות הישראליות חוצבות: 2,920 דונם בשנת 2009 לעומת 3,830 דונם כיום. הגידול הזה נעשה במספר מקרים תוך פלישות לשטחים בבעלות פלסטינית פרטית וכמו ברוב רובם של פלישות ישראלים לקרקעות פלסטיניות פרטיות, גם במקרה זה - אכיפה אין.


לאחרונה התברר כי למרות התחייבות המדינה שנרשמה בפסק דין של עתירת המחצבות, המדינה מקדמת את פתיחתה של מחצבה שתופעל בשיתוף על ידי ההתנחלות גיתית וחברת שפיר (שכפר מפעילה את מחצבת 'נטוף' ממערב לרמאללה). מדובר במחצבה שפעלה תקופה קצרה במהלך שנת 2003 ואז ננטשה. בעקבות מאבק משפטי ארוך שניהלה חברת שפיר, המנהל האזרחי אישר לה להפעיל את המחצבה שמתוכננת בשלב ראשון להשתרע על שטח של כ-260 דונם מאדמות הכפר עקרבה, שעל רובן ישראל הכריזה אדמות מדינה וכללה בתוך שטח אש 904 א, שברובו המכריע מעולם לא התקיימו אי פעם אימונים צבאיים (goo.gl/tJIWGt).


קראו עוד פלישת המחצבות לתוך שטחים פרטיים>>goo.gl/PJhzww


bottom of page