top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

כמה המתנחלים רוצים להרוויח מהמחצה ליד גיתית?

לפני מספר ימים הגיע אלינו מסמך מעניין ונדיר שחושף טפח מתוך מפעל הביזה שישראל מתחזקת בגדה. לא בכל יום נופל לידינו מסמך, שממנו אפשר ללמוד כמה כסף עושים מתנחלים ככה סתם, רק בגלל שהם מתנחלים. מדובר בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בירושלים ב-28.11.2022, שבו נדחתה תביעה שהוגשה על ידי חברת ההנדסה שפיר. התביעה הוגשה עוד בשנת 2015 נגד ההתנחלות גיתית וחברה נוספת בשם ארגיל ( ת"א 54501-11-15). אנו ממליצים בשלב זה לחזור ולקרוא 2 פוסטים שפרסמנו כאן בשנים האחרונות, כדי להבין טוב יותר את ההקשר שבו מתנהל המאבק המשפטי על הפעלת המחצבה: הראשון על חברת שפיר פורסם בפברואר 2020 - https://bit.ly/40WZh6y; השני, פורסם כאן באוגוסט 2021 ובו כתבנו על דו"ח פינס, שעסק בעיצוב סוגיית הכרייה והחציבה בישראל ובגדה המערבית - https://bit.ly/3ltSbG8.

במוקד התביעה של חברת שפיר, עמדה דרישה לכבד "הסכם עקרונות" שהיא חתמה בשנת 2004 עם ההתנחלות גיתית. על פי ההסכם, שפיר אמורה היתה להפעיל מחצבה על שטח בן מאות דונמים שהמדינה בזזה מהכפר עקרבא באמצעות הכרזה עליו כ"אדמת מדינה" ואז הועבר לידי ההתנחלות הקטנה, המבודדת והאלימה גיתית. התנחלות שגם כיום, 50 שנה לאחר הקמתה, חיים בה כ-500 נפשות. בסעיף 4 של פסק הדין, נכתב מה אמורה היתה לקבל ההתנחלות בתמורה להסכמתה לתת לשפיר להפעיל את המחצבה: מקדמה של 1 מיליון ₪ + מע"מ עבור כל 5 שנות הפעלה של המחצבה (200 אלף ש"ח + מע"מ לשנה). בנוסף לכך - ושם נמצא הכסף הגדול - שפיר התחייבה לשלם להתנחלות 1 ₪ + מע"מ בגין כל טון חומר בנייה שיצא מהמחצבה. יעני המונה דופק. וכל זה למה? מהזתומרת למה? כי הם מתנחלים ישראלים. מה לא מגיע להם? לפסק הדין - https://bit.ly/3DX33D5

המחצבה עליה מדובר, פעלה בראשית שנות ה-2000 לתקופה קצרה ואז נסגרה בעקבות סכסוך כספי בין השותפים. עם סכומים כאלו שהולכים ליפול עליהם מהשמים, באמת שאין צורך במאמץ מיוחד על מנת להבין מדוע מתנחלי גיתית מתים להפעיל אותה שוב. מקריאת פסק הדין מתברר שכ-11 שנים לאחר חתימתו, התנחלות גיתית נסוגה מההסכם עם שפיר. זאת לאחר שהמנהל האזרחי סירב בזמנו לתת לחברה זיכיון להפעלת המחצבה החדשה בגיתית, בשל חשש מריכוזיות יתר בענף, שכן היא כבר מפעילה את מחצבת נטוף, ממערב לרמאללה. בעקבות זאת ההתנחלות חתמה על הסכם הפעלה עם חברת ארגיל שגם כן עוסק בתחום המחצבות. הסכם זה אינו ברשותנו, כך שאיננו יכולים להתייחס לפרטיו, אם כי אין ספק שגם על פי הסכם זה, ההתנחלות הולכת לעשות הרבה מאוד כסף.

נזכיר כי בגדה המערבית פועלות כיום עשר מחצבות שונות. בדומה למחצבה שחברת שפיר נאבקת להפעיל מצפון להתנחלות גיתית, שתיים מתוך אותן עשר מחצבות, מופעלות על ידי חברות שמעבירות חלק מרווחיהן ישירות לשתי התנחלויות: בית חג"י מדרום לחברון וכוכב השחר מצפון מזרח לרמאללה. סביר להניח ששאר המחצבות הישראליות, מעבירות חלק מרווחיהן למועצות האזוריות הישראליות (כמו במקרה של מחצבת נטוף שהזכרנו קודם), כך שהמתנחלים בכל מקרה עושים כסף יום יום, מביזת מחצבי הגדה המערבית.

נשארה עוד בעיה אחת קטנה לפתור: התוכנית להפעיל מחדש את המחצבה בגיתית, מתנגשת עם ההתחייבות המדינה בשנת 2010 לבג"ץ, שלא להפעיל מחצבות ישראליות נוספות בשטחי הגדה המערבית. אבל בין היתר בשל בעיות מהסוג הזה, הממשלה הנוכחית עושה מאמץ שלא יהיה בג"ץ.

לידיעה בעיתון 'הארץ' משנת 2016 על הכוונה להפעיל את המחצבה "של" גיתית - https://bit.ly/3RNESMQ



bottom of page