top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

האיום הוסר

לפני כשבועיים נשבר לו בשקט בשקט עוד שיא של נבזות ישראלית בגדה המערבית. חיילים פלשו למרכז הכפר הפלסטיני סבסטיה (מצפון לשכם), הגיעו למרכז כיכר חדשה שנבנתה בסיוע ממשלת בלגיה, ותלו על תורן גבוה, שבראשו דגל פלסטין, צו צבאי שכותרתו "צו בדבר נקיטת אמצעי ביטחון". הנה כמה ציטוטים נבחרים מהצו:


"בתוקף סמכותי לפי סעיף 326 לצו בדבר הוראות בטחון......והואיל והנני סבור כי הדבר דרוש לשם שמירה על בטחון האזור וקיום הסדר הציבורי... הנני מורה על נקיטת אמצעי בטחון במקרקעין, בדרך של הסרת התורן שהוקם על גבי המקרקעין"....ההסרה תתבצע תוך 7 ימים מיום פרסום צו זה....אם לא תתבצע ההריסה בתוך תקופת זמן זו, תבוצע ההסרה על ידי מי שיורשה לכך מטעמי".


הנה הסיפור שמאחורי הסיפור: הכפר סבסטיה יושב בסמוך לחורבותיה של העיר הרומית סבסטיה שהוקמה על ידי הורדוס במאה הראשונה לפנה"ס והגיעה לשיא גודלה במאה ה-3 לספירה. המקום מזוהה עם העיר שומרון שהיתה בירת ממלכת ישראל (הממלכה הצפונית) במאות ה-8-9 לפנה"ס. כמו בהרבה ערים עתיקות גם בסבסטיה ניתן למצוא שרידים שהותירו בני אדם שהשתייכו לתרבויות ודתות שונות שחיו במקום במשך אלפי שנים. ביניהם גם כנסיה ומסגד ששימשו את תושבי המקום בתקופות בהן האוכלוסייה במקום היתה נוצרית או מוסלמית, כלומר לאורך רוב 2,000 השנים האחרונות.


סבסטיה הוא אחד האתרים הארכיאולוגים החשובים בגדה המערבית, וככזה הוא מושך מזה עשרות שנים גם את תומכי לאומנות ישראלית, שאתרים ארכיאולוגים הם מבחינתם בראש ובראשונה אמצעי לקידום סדר יום פוליטי של עליונות יהודית.


בשנת 1995 כאשר נחתם הסכם אוסלו ב', הכפר סבסטיה ובתוכו הרחבה שבה הוצב התורן, הוגדרו כאזור B שמצוי בשליטה אזרחית פלסטינית ואילו רוב האתר הארכיאולגי נותר בשטח C שאמור היה להיוותר תחת שליטה ישראלית לתקופת ביניים בת 5 שנים, שבינתיים התארכו להן ל-25 שנה. כלומר, הצבא מאיים להרוס תורן שדגל פלסטין תלוי עליו בתוך שטח B, תוך הפרת סמכויות התכנון והבנייה שיש לפלסטינים בשטחי הרשות הפלסטינית.


וכל זה למה? כי לקבוצות מתנחלים חמושות שפולשות למקום בליווי הצבא, לא בא טוב בעין לראות דגל פלסטין.


זו אינה הפעם הראשונה וגם לא השניה שהצבא מוציא צווים צבאיים בשטחי הרשות הפלסטינית תוך הפרת הסכמי אוסלו. בשנת 2013 פרסמנו בעיתון הארץ כיצד ישראל מונעת בנייה באלפי דונם של שטחי הרשות הפלסטינית בשל מה שהיא מגדירה כ"טעמים בטחוניים". ביולי 2019 ישראל הרסה כזכור מספר מבנים בואדי אל חומוס שנמצאים בתוך שטחי הרשות הפלסטינית, בגלל שהם נבנו באזור שהצבא הוציא בו צו איסור בנייה בשל קרבתו לגדר ההפרדה.


בסוף החודש הזה ימלאו 25 שנה לחתימה על הסכם אוסלו ב', שבעקבותיו הרשות הפלסטינית קיבלה את האחריות השלטונית לכ-39% משטח הגדה המערבית - שטחי A ו B. בשבועות הקרובים בכוונתנו לפרסם מפה שבהו נסקור בפירוט את האופנים והמקומות בהם ישראל והמתנחלים מפרים את ליבת הסכמי אוסלו: יכולתם של הפלסטינים לשלוט בשטחים אלו. הצו להסרת הדגל: https://bit.ly/2ZhEfRF

הכתבה בהארץ מ-2013: http://bit.ly/2OiFMAf

על הרס המבנים בוואדי חומס: https://bit.ly/3iltGEA

בתמונה: האיום הביטחוני שהוסר



bottom of page