top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

נתניהו הבטיח לספח את בקעת הירדן - אז מה באמת קורה שם?


פוסט זה נכתב לפני הבחירות לכנסת ה22.

גם אנחנו שמענו את נתניהו מבטיח שהוא יספח את צפון ים המלח ו"בקעת הירדן" אם ינצח בבחירות, ולכן החלטנו להקדיש את הפוסטים הקרובים למספר מקומות בבקעה שעליהם רצינו לכתוב כבר מזמן. נתחיל עם מאחז 'מבואות יריחו', שאותו ממשלת המעבר של נתניהו החליטה ל"הסדיר" יומיים לפני הבחירות.

מאחז מבואות יריחו הוקם במהלך שנת 2000 סמוך לכניסה הצפון מערבית של יריחו, לא רחוק מכביש יריחו-רמאללה. כמו מאחזים רבים נוספים שהוקמו באותן שנים, גם המאחז הזה הוקם כ"שכונה" של התנחלות ותיקה יותר. במקרה זה מדובר בהתנחלות ייט"ב שהוקמה בראשית שנות ה-70, שממוקמת למעלה מארבע קילומטר צפונה, ושבדומה להתנחלויות רבות בגדה המערבית, גם שטח השיפוט שלה הוא צירוף של מספר שטחים לא רציפים. ההגיון מאחורי השיטה הזו, הוא של "תפוס ככל יכולתך", כי העיקר שלפלסטינים לא יהיה.

בחירת מיקומו של המאחז לא היתה מקרית: הוא נבנה באופן בלתי חוקי (במקום למעלה מ-70 צווי הריסה שהמהא"ז הוציא) כמה מאות מטרים צפונה לשטח שבו היה בסיס צבאי בשם "נועם" שננטש בשנות ה-90. המאחז נועד להוות חוליה אחת נוספת בתוך טבעת ההתנחלויות והמאחזים שישראל יצרה סביב העיר יריחו והכפר עוג'ה מצפון לה, כפי שהיא עשתה סביב ערים פלסטיניות נוספות בגדה המערבית. אין צורך להכביר מילים בעניין זה שכן אנשי ארגון אמנה שעמדו מאחורי הקמת המאחז הזה, כתבו זאת במפורש כבר לפני למעלה מעשור: "מבואות-יריחו ממוקמת במקום אסטרטגי, חוסמת את התפשטות שטח איי של יריחו-עוג'א מערבה, לכיוון מורדות השומרון."

התנחלויות נוספות סביב יריחו ועוג'ה שנועדו לחסום את התפתחותן, הן ורד יריחו ובית הערבה מדרום. המאחזים 'קדם ערבה' ו'מול נבו' מדרום מזרח. ההתנחלויות נעמה ונירן מצפון. וההתנחלות ייט"ב יחד עם שני מאחזיה 'עינות קדם' ומבואות יריחו מצפון מערב. מנגנון גזל האדמות שקדם להקמת ההתנחלויות, התבסס על מספר אמצעים שונים: הקצאת אדמות מדינה שנרשמו בתקופה הירדנית בטאבו למתנחלים, הכרזות על אדמות מדינה שישראל ביצעה והקצתן למתנחלים, הוצאת צווי תפיסה "זמניים לצרכי בטחון" והשתלטות על אדמות ווקף.

כיום חיות במאחז עשרות משפחות ובמקום פועל מוסד חינוכי המיועד לנערות. מוסד זה הוא הצינור המרכזי להספקת תעסוקה וכסף מהממשלה למתנחלים במקום. בשנת 2017 למשל העביר משרד הרווחה מעל ל-2.8 מליון ש"ח לעמותת גינות עדן (96% מתקציב העמותה), שמפעילה את המוסד במקום. גם בכל אחת מהשנים 2015-2016 העמותה קבלה סכומים שנעו בין 2.2-2.5 מליון ש"ח.

העמותה שהוקמה בשנת 2004 כלומר שנים ספורות לאחר הקמת המאחז, מעסיקה נכון להיום כ-30 איש. במילים אחרות, הממשלה באמצעות משרד הרווחה, מחזיקה למעשה את המאחז הזה גם מבחינה כלכלית.

הסיפור של הקמת מוסדות חינוך לנוער שמתקשה ללמוד במוסדות חינוך קונבנציונליים, מוכר לנו ממספר מאחזים נוספים בגדה המערבית בכלל ובבקעת הירדן בפרט, ובקרוב בכוונתנו להקדיש לו פוסט בפני עצמו.

אנשי "אמנה" על מבואות יריחו: http://bit.ly/2kIFHM1 לכתבה על אדמות הווקף בגדה: http://bit.ly/2mM0gYB


bottom of page