top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הח'רבה הסודית של דני דיין


לקונסול ישראל בניו יורק דני דיין, יש ליד הבית ח'רבה סודית שהוא היה מת שאנשים לא יידעו עליה, במיוחד לא אנשים בחו"ל, שם הוא מספר לכל מי שמוכן להקשיב ש"ההתנחלויות טובות לערבים". אז היום נספר לכם קצת על אותה ח'רבה שנמצאת ליד ההתנחלות מעלה שומרון, בה דיין מתגורר.

ההתנחלות מעלה שומרון הוקמה בשנת 1980 מדרום לכביש קלקיליה-שכם (כביש 55) כ-10 ק"מ ממזרח לקו הירוק, על אדמות הכפרים עזון וכפר ת'לת. כיצד הוקמה? ישראל הכריזה על למעלה מ-20 אלף דונם באזור זה כאדמות מדינה. כ-2,100 מתוכם הועברו למתנחלי מעלה שומרון. השאר הועברו להתנחלויות קרני שומרון, וכן לנופים וליקיר שנמצאות מצידו הדרומי של ואדי קנה.

באמצע שנות ה-40, הרבה לפני שישראל כבשה את הגדה המערבית, עקרו שתי משפחות מהכפר שיח' מונס (חלק ניכר מקמפוס אוניברסיטת תל אביב בנוי על אדמותיו) לח'רבה בשם 'עיון כפר קרע' שנמצאת כ-קמ' מדרום מזרח לנקודה בה הוקמה מאוחר יותר ההתנחלות מעלה שומרון. עם השנים ההתנחלות הלכה והתרחבה כאשר תושביה בנו בתי קבע. גם דני ועינת דיין, כמו שכניהם, בנו להם בית מידות נאה בלב ההתנחלות המטופחת ("5 דקות מכפר סבא"), שנבנתה בלב יער אורנים מנדטורי שכמחצית מעציו נגדעו לשם בנייתה.

רגע, ומה עם הקמת תשתיות מים, חשמל, כבישים והנפקת היתרי בנייה לשכנים הפלסטינים של הזוג דיין בח'רבה? עזבו אותנו משטויות, אין לנו זמן לשאלות קנטרניות.

נקפוץ לסוף שנות ה-90, בהן החלו לצוץ המאחזים הלא חוקיים בגדה. מתנחלי מעלה שומרון הם אומנם בורגנים למופת, אבל גם הם רצו מאחז משלהם. ומכיון שמדרום להתנחלות היו שטחים גדולים שהצבא, במצוות הפוליטיקאים העניק להתנחלות, מתנחלים החלו בשנת 1999 לפרוץ דרך בת כ-2 קמ', במטרה להקים בקצה הדרומי ביותר של אותו שטח, מאחז חדש. בשנת 2002 הוקם במקום מאחז שנקרא אלמתן ובמקום התיישבה, כמו ברוב המאחזים, אוכלוסיית מתנחלים דתית וקיצונית.

חלפו עוד מספר שנים ובלחץ עתירה לבג"ץ נגד בנייה במאחז, הממשלה החלה את תהליך הכשרתו ובשנת 2015 הוא הפך ל"שכונת" אלמתן . אבל מאחז בלי כביש גישה רחב זה לא שווה ולשם כך משרד הבטחון הקצה כמה עשרות מליוני ש"ח כדי לסלול "כביש בטחוני", לאחר שבדצמבר 2014 ילדה תושבת המאחז נפצעה קשות מבקבוק תבערה שנזרק על רכבה.

במהלך שנת 2017 הושלם כביש הגישה כ-2 קמ אורכו, למאחז בו מתגוררות סביב 15 משפחות. אלא שהכביש הדו מסלולי החדש חתך את דרך הגישה ההסטורית שמחברת בין הח'רבה הסמוכה בה מתגוררים כ-100 נפשות, לבין הכפר הקרוב – כפר ת'לת. לאחר פתיחת הכביש החדש למאחז אלמתן, הרשות הפלסטינית החלה, בתיאום עם הצבא, לשפץ ולשדרג את אותה דרך היסטורית שהתוואי שלה נפגע כתוצאה מסלילת הכביש. עכשיו נחשו למי העבודות לשיפוץ הדרך הזו בא לא טוב?

לשכנים של הקונסול דני דיין בהתנחלות מעלה שומרון ובמאחז, סליחה, "שכונת" אלמתן. אז קצת לחץ והפגנות והופה הצבא התקפל וסגר למעבר כלי רכב פלסטינים את הדרך. המתנחלים הרי מיומנים במבצעים מהסוג הזה. אבל גם זה לא הספיק להם, אז בחודשים האחרונים הם שולחים את הצבא לחסום את הדרך ההיסטורית הרחק מכביש הגישה לאלמתן על מנת למנוע מפלסטינים להגיע עם טרקטורים ורכבים לכרמי הזיתים שנמצאים ממזרח לכפר ת'לת.

תוך כדי הכתיבה של הפוסט הזה נזכרנו שלפני מספר שנים שדני דיין 'שר החוץ של המתנחלים' פרסם את תוכניתו לסיפוח הגדה, ואז הוא אמר את הדברים הבאים: "בניגוד לתפיסה 'הימנית' המקובלת, אני חושב שהוואקום מסוכן ושצריך למלא אותו ביוזמה ישראלית לשיפור מיידי ודרסטי של חיי הפלסטינים".

דיין התכוון כנראה לכל הפלסטינים, חוץ מאלו שלרוע מזלם גרים קרוב מדי להתנחלות מעלה שומרון.


bottom of page