top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

חלוקת האדמות המופרזת למועצות האזוריות


כל מי שנוסע לאורך הכבישים העוקפים של הגדה המערבית, לא יכול שלא להיתקל בשלטים חומים המכוונים (בעברית ובאנגלית בלבד) לשלל "אטרקציות" כגון: מעיינות, מצפים, חוות, יקבים, "קברי קדושים", שבילי הליכה ודרכים לרכבי 4X4. האחראיות להצבת רוב השלטים הללו הן ששת המועצות האזוריות הישראליות בגדה המערבית: שומרון, בקעת הירדן, בנימין, גוש עציון, מגילות והר חברון.

המועצות האזוריות הללו כוננו בין השנים 1979-1982 באמצעות "הצו בדבר המועצות האזוריות (יהודה ושומרון) (צו 783)", והן מאגדות את רוב ההתנחלויות. כמו בתוך תחומי הקו הירוק, מועצות אלו אחראיות על מתן שירותים מוניציפליים כגון: ניקיון, רווחה וחינוך. למותר לציין כי ישובים פלסטינים, גם כאלו המצויים בשטחי C, אינם מקבלים שום שירותים מהמועצות הללו. ההיפך הוא הנכון: המועצות האזוריות הללו נמצאות לא פעם בחוד החנית בכל הקשור למאמצים להשתלט על שטחים נוספים ולגרש תושבים פלסטינים ממקומות מגוריהם.

לכל אחת מהמועצות הללו ישנה מפת שטחי שיפוט נפרדת, שנחתמה על ידי המפקדים הצבאיים של הגדה המערבית. מפות אלו, שעד היום לא עודכנו למרות שחלפו כמעט 40 שנה מאז חתימתן, כוללות במצטבר שטח בן 2,675,000 דונם, שהם לא הרבה פחות ממחצית משטח הגדה המערבית. אלא שהשוואתן של המפות הללו עם לשון צו 783 אותו הזכרנו כאן למעלה, מעלה כי קרוב למחצית מהשטחים שנכללו במפות המועצות האזוריות הם או שטחים בבעלות פלסטינית פרטית או שטחים שנכללו בשטחי אש צבאיים (קיימת חפיפה לא מבוטלת בין שתי הקבוצות הללו שקוזזה לצורך חישוב השטח שיש לנקות מהמפות): שתי קטגוריות, שעל פי צו זה אינן יכולות להיכלל בשטחיהן של המועצות האזוריות.

אלא שבכך לא מסתיימת הבעיה עם מפות המועצות האזוריות: שרטוט שטחי השיפוט שבנויים מאלפי מקטעים לא רציפים, נעשה על מפות בסיס בקנה מידה גדול מאוד ובאופן רשלני מאוד, כך שבהרבה מקרים אין שום יכולת ללמוד מהמפות הללו מה נכלל בתוך שטח המועצה ומה נמצא מחוץ לו.

חשוב להבין שכל הדיון התיאורטי הזה לא קשור למציאות בשטח. במציאות המתנחלים בחסות הצבא עושים מה בראש שלהם. ובאמת למה שלא יעשו מה שבראש שלהם? מי שגלש עד לא מזמן באתר המועצה האזורית שומרון (שחודש לאחרונה), למד כי אחת משתי הרשויות המקומיות הגדולות ביותר בישראל - כ-10% משטח מדינת ישראל" וכן שהיא משתרעת על לא פחות מ-2.8 מליון דונם, כלומר כמחצית משטח הגדה המערבית כולה: שטח הגדול פי שמונה משטחה במפת המועצה שהצבא הוציא בשנת 1979. מתנחלי בנימין נראים לעומת חבריהם הצפוניים צנועים ביותר: על פי מה שהיה כתוב עד לאחרונה באתר המועצה (שאף הוא חודש לאחרונה) שטח המועצה האזורית משתרע "רק" על כמיליון דונם: שטח הגדול פי שלושה מהשטח הכלול במפת המועצה משנת 1981.

אדמיניסטרציית הכיבוש שמתחזקת את מפעל ההתנחלויות יודעת להיות דווקנית ומדויקת על המטר כשזה מתאים לה, אבל היא יודעת גם להיות הכי לא מדויקת ועמומה במקרים אחרים. כל זאת מדוע? מכיון שמסך העמימות וחוסר הדיוק, איפשר וממשיך לאפשר למתנחלים להשתלט על שטחים עצומים.


bottom of page