top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

איך תמיד דופקים את מתנחלי יצהר האומללים

פוסט נוסף בסדרת הפוסטים שאנו מעלים בעקבות פרסום המפה האינטראקטיבית שלנו (לינק), שמתעדת את ההפרות הישראליות של הריבונות הפלסטינית במלאת 25 שנה להסכם אוסלו ב'.

לפני כ-12 שנה מתנחלי יצהר פלשו לחלקה שנמצאת כקילומטר מדרום להתנחלות, באזור שתושבי הכפר עינאבוס מכנים מזה דורות "אל ח'ויח'ה". לא היתה זו החלקה הראשונה ובודאי שלא האחרונה, שמתנחלים מההתנחלות האלימה הזו פלשו אליה. אבל היתה זו החלקה הראשונה שהם פלשו אליה שהיא בתוך אזור B, שישראל תיאורטית העבירה לאחריותה האזרחית של הרשות הפלסטינית בשנת 1995 בעקבות הסכמי אוסלו.

חלפו להן כמה שנים ולהתנחלות יצהר הגיע דור חדש של פולשים צעירים, שבעיניהם פלישות חקלאיות לשטחי B זה לחלשים. הם רצו להקים מאחז של ממש ודווקא באזור B, כי מבחינתם ומבחינת חבורת הרבנים הרקובה והקלריקלית שתומכת בהם, אין דבר כזה רשות פלסטינית ואין דבר כזה הסכמי אוסלו. אז הם קראו לגבעה בשם "קומי אורי" ובשנתיים האחרונות הם בונים מבנים מסוגים וגדלים שונים. ואז הצבא בא ועושה קולות של יעני אכיפת חוק והורס חלק מהמבנים, אבל מאפשר לחבורת הפולשים להמשיך ולשהות במקום על אף צו שטח הצבאי הסגור שתיאורטית חל במקום.

זה לא סוד שרבים מתושבי יצהר ובכללם תושבי מאחז זה, מתגאים ומתנאים בכך שאינם מכירים בשלטון החוק ובסמכות בג"ץ. אבל מסתבר שלחבורת הפולשים מ"קומי אורי" דווקא לא היתה בעיה ללכת לבג"ץ ועוד פעמיים בשנתיים האחרונות, כדי לבקש משופטיו "הסמולנים" שיורו למדינה שלא להרוס את המבנים במקום. וזה למה? תחזיקו טוב: "כי למדינה אין סמכות אכיפה באזור B שעל פי הסכמי אוסלו נתון לאחריות הרשות הפלסטינית". יעני מבחינתם בכלל אין דבר כזה הסכמי אוסלו, אבל אז הם נזכרו שבעצם כן יש הסכמי אוסלו. איך העתירות שלהם הסתיימו? הן נדחו והעותרים הפולשים חויבו לשלם בעקבות כל עתירה, הוצאות משפט על סך 3,000 ש"ח לאוצר המדינה. הקישורים לשני פסקי הדין בהערה הראשונה.

עכשיו בואו שמעו קטע: אתם חושבים שמתנחלי מאחז "קומי אורי" פורעי החוק הם המתנחלים היחידים שבונים בניגוד לחוק באזור B? תחשבו שוב. לפני כשלוש וחצי שנים פרסמנו בוואלה שמספר בתים בהתנחלות שערי תקווה - העמוד הרישמי שאף היא שייכת למועצה אזורית שומרון, נבנו בניגוד להסכמי אוסלו באזור B. אבל בניגוד לזוגות הצעירים מהמאחז המופרע של יצהר שבונים בתים צנועים על אדמות של תושבי הכפר עינבוס, התושבים הבורגנים של שערי תקוה בנו וילות על אדמות של תושבי הכפר הסמוך עזון עתמה. אגב, אחת מהן, וילה רב מפלסית ומשופעת מטראז' במיוחד, היתה בשלבי בנייה כאשר חשפנו את הסיפור. גם כנגד הוילה הזאת המנהל האזרחי הוציא בשנת 2016 צו הריסה, אבל שמה מתגוררת כיום משפחה ישראלית בורגנית ושבעה, מכיון שאף אחד לא הפריעה לה להמשיך לבנות את בית החלומות המשפחתי.

אז מי יודע, אולי עובדה זו תגרה את מתנחלי מאחז "קומי אורי", לעתור שוב בטענה של אכיפה סלקטיבית. זה עשוי להיות טיפה משעשע לראות כיצד המדינה תתמודד עם עתירה כזו. במקומם רק היינו שמים עוד כמה אלפי שקלים בצד, למקרה שהם שוב יחטפו משופטי בג"ץ הוצאות משפט.

ככה זה כשאתה הילד המופרע שמעצבן את כולם. כל הצביעות של המערכת יוצאת עליך.


bottom of page