top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש
תמונת הסופר/תKerem Navot

עם פרסום תכנית המאה - בואו נדבר על שטחי ההתנחלויות


פרסום "תוכנית המאה" של ממשל טראמפ והצהרות הסיפוח המתלהמות של בנימין נתניהו, הן הזדמנות לדבר כאן על שטחי ההתנחלויות, על אף שישנן סיבות טובות מאוד להניח שדבר מתוך התוכנית הזו לא יתממש. אבל לפני הכל הבהרה קצרה: בפוסט הבא נתייחס רק לכ-130 ההתנחלויות שנמצאות בשטחי הגדה המערבית שלא סופחו לשטח מדינת ישראל עד היום. קרי, כל ההתנחלויות למעט אלו שנבנו בשטח מזרח ירושלים (70 קמ"ר) שסופח למדינת ישראל שבועות ספורים לאחר כיבוש הגדה.

כל שטחי השיפוט של ההתנחלויות הישראליות מוגדרים באמצעות צווים צבאיים שעליהם חתום אלוף פיקוד המרכז, ושלכל אחד מהם מצורפת מפה עליה מצויין השטח. במרץ 1997 הצבא הכריז לראשונה באופן גורף על כל שטחי השיפוט של ההתנחלויות כ"שטח צבאי סגור" עבור פלסטינים בלבד, זאת אומרת שלפלסטינים תושבי הגדה המערבית אסור להכנס לשטחי ההתנחלויות אלא אם כן ברשותם אישור מיוחד. מפות שטחי השיפוט מתעדכנות מפעם לפעם, כך למשל במהלך השנתיים האחרונות הצבא תיקן את שטחי השיפוט של לא פחות מ-14 התנחלויות שונות.

על פי החוק הצבאי, ניתן לכלול בשטחי השיפוט של ההתנחלויות אדמות שמנוהלות על ידי "הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש" בגדה המערבית. מדובר בהגדרה רחבה הכוללת אדמות מדינה שנרשמו בטאבו, אדמות מדינה שישראל הכריזה עליהן ככאלו, אדמות שהוכרזו על ידי ישראל כרכוש נטוש, אדמות שהופקעו "לצרכי ציבור" (כמו במקרה של מעלה אדומים ועפרה) ואדמות שנרכשו או על ידי יהודים לפני 1948 או על ידי ישראלים לאחר 1967. בנוסף לכל אלו, ישנן גם אדמות פרטיות שנתפסו באמצעות צווי תפיסה צבאיים לשם הקמת התנחלויות, פרקטיקה שהיתה נהוגה עד ראשית שנות ה-80, שאותה תיארנו בפירוט בדוח 'תפסת מרובה לא תפסת' שפרסמנו במרץ 2019.

בשנת 2007 פרסם צוות מעקב ההתנחלויות של שלום עכשיו דו"ח מפורט על שטחי השיפוט של ההתנחלויות. הנה כמה מהמסקנות העיקריות שעלו מהדו"ח שהן עדיין תקפות בעיקרן:

● שטחם הכולל של שטחי השיפוט של כל ההתנחלויות עומד על כ-540 אלף דונם, שהם כ9.5% מכלל שטח הגדה המערבית.

● רק סביב 10% מהשטח הוא בנוי נכון להיום.

● ב-90% מההתנחלויות הבנייה חורגת משטח השיפוט הרשמי שהוקצה להן.

● כמעט שליש מהשטח הבנוי של ההתנחלויות חורג משטחי השיפוט. זאת אומרת שגם אם כל שטחי השיפוט של ההתנחלויות יסופחו למדינת ישראל, יוותרו עדיין עשרות מאחזים ו"שכונות" מחוץ לשטחי השיפוט הנוכחיים של ההתנחלויות, וכן למעלה מ55 אלף דונם שמתנחלים מעבדים ברחבי הגדה.

● שטחי השיפוט של רוב ההתנחלויות עשויים מצירוף של מובלעות שאין ביניהן רצף פיזי. כך למשל שטח השיפוט של ההתנחלות קריית ארבע בנוי מלמעלה משלושים מקטעים לא רציפים.

והנה עוד נתון רלוונטי: במידה וכל שטחי השיפוט של ההתנחלויות יסופחו למדינת ישראל והשטחים סביבם לא, המשמעות היא שאורך הגבול שיווצר בין "שטחה הריבוני של מדינה ישראל" ובין שאר הגדה המערבית, יהיה כ-2,950 ק"מ! לשם השוואה, אורך הגבולות של ישראל עם כל שכנותיה ועם הגדה המערבית (הקו הירוק) כיום עומד על כ-1,077 ק"מ. ואילו אורך התוואי המאושר של גדר ההפרדה (שרובו אינו בנוי על הקו הירוק) הוא 708 ק"מ, אם כי פחות מ70% מתוכו נבנו עד היום בפועל.

נשמע לכם סבבה? לנו פחות

לדוח שלנו 'תפסת מרובה לא תפסת': http://bit.ly/2OK15vd

לדו"ח של שלום עכשיו: http://bit.ly/2S5YbTa


bottom of page