top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

הסיפור של מאחז אביגיל


לפני שבועות ספורים הגיעו עשרות פעילים פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים לעין אל ביד'א, כמה קילומטרים מזרחית ליטא. עין אל ביד'א הוא אחד מעשרות מעיינות שמתנחלים השתלטו עליהם בעשורים האחרונים. ואחד מתוך שני מעיינות שמתנחלי המאחז אביגיל, שהוקם בשלהי 2001 השתלטו עליהם. עין אל ביד'א נמצא כק"מ מצפון למאחז ואילו המעיין השני, הגדול יותר, שהמתנחלים מכנים "בסתר ההר", נמצא בסמוך למאחז ועוד נחזור אליו כאן בהמשך.

מאחז אביגיל ממוקם באזור המכונה "מסאפר יטא", שהוא למעשה חלק מאזור המרעה והחקלאות ההיסטורי של יטא. חלק גדול ממסאפר יטא נותר מצידו הישראלי של הקו הירוק (כלומר מדרום לו) לאחר 48, והוא הגיע בעבר עד בקעת ערד. באזור זה ישנן עשרות בודדות של ח'רבות (כפרי בת): א-רכיז ואלמפקרה, הן 2 ח'רבות אותן ניתן לראות בתצלום אוויר משנת 1967.

בשנת 1984 ישראל הכריזה על כ-1,200 דונם ממערב ומדרום לשתי הח'רבות הללו כ"אדמות מדינה" והשטח הועבר כמובן למתנחלי המועצה האזורית הר חברון. השנים חלפו וסביב הח'רבות הוקמו מספר התנחלויות: הקרובות ביותר הן מעון מצפון מזרח וסוסיה מדרום מערב. בין ההתנחלויות נפרץ ונסלל בשנות ה-80 כביש עוקף מספר 317 שמתחבר לכביש 60 ויחד הם יוצרים את כביש הטבעת סביב דרום הר חברון. שנים ספורות לפני ההכרזה על אותם 1,200 דונם כאדמות מדינה, הצבא הוציא צו סגירה לשטח בן כ-37,000 דונם שכלל את רוב אותו חלק של "מסאפר יטא" שנותר בגדה המערבית. כך נולד לו "שטח אש 918". רוב אותם 1,200 דונם שהוכרזו בשנת 1984 נמצאים בתוך שטח אש 918 ולא במקרה, שכן מדובר בשטח אש פיקטיבי ברובו שמזה שנים רבות אין בו אימונים באש חיה.

בתצלומים המצורפים מהשנים 2002-2005 אפשר לראות כיצד מאחז אביגיל שהוקם בשלהי שנת 2001, התרחב באופן שבשנת 2005 בתיו כבר נשקו למעיין הדרומי ולאדמות החקלאיות סביבו. כתוצאה מכך הגישה אל המעיין הזה ואל הקרקעות סביבו נחסמה בהדרגה לבעלי הקרקע הפלסטינים ומתנחלי אביגיל החלו להשתלט על שטחי חקלאות ומרעה הולכים וגדלים סביב המאחז.

על אף שבמקום עשרות צווי הריסה, מזה שנים שיש במקום השתוללות של בנייה לא חוקית והמאחז הופך לסוג של שכונת וילות "מגניבה", מתוך ידיעה שהממשלה מתכוונת להכשיר את המאחז. היא רק עדיין מתלבטת האם הוא יהיה "שכונה" של ההתנחלות מעון או "הרחבה" של ההתנחלות סוסיה, אך בינתיים, שום דבר לא בוער.

חיבור לרשת החשמל? יש

חיבור לרשת המים? יש

כביש סלול? יש

כולם שירותים ותשתיות שכ- 2,000-1,500 תושבי הח'רבות של מסאפר יטא יכולים רק לחלום עליהם.

האזור בשנת 1967

התפתחות המאחז אביגיל בין 2002 ל2005

המאחז כיום. באדום: צווי הריסה


bottom of page