top of page
לוגו לבן.png

וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל--אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב, מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן"            מלכים א' פרק כא"

חיפוש

ההתקפלות של בוקינג.קום

"הישג חשוב של מדינת ישראל... אנשי משרד החוץ מנענו מחברת בוקינג לפרסם מידע שקרי נגד ישראל ונגד עסקי תיירות ישראלים שבשטחי יהודה ושומרון. הוכחנו שיש לישראל את היכולת לפעול ולנצח בזירה המדינית, ואני בטוח שככה נעשה גם בעתיד מול כל ניסיון לפגוע בנו".

זאת היתה תגובתו של שר התיירות יואל רזבוזוב, להחלטה של חברת Booking.com; שלא להוסיף אזהרה בעמודי אתרי האירוח שפועלים בהתנחלויות, על כך שהביקור בהם "עלול להוות סיכון מוגבר לביטחון ולזכויות אדם". וכי איך אפשר באמת להעלות על הדעת שביקור בהתנחלויות – שמבטאות באופן המזוקק ביותר את תרבות האפרטהייד המקומית - עלול להיות כרוך בסיכון מוגבר או חלילה בהפרת זכויות אדם?

הפארסה הזו, החזירה אותנו לפארסה דומה קודמת, שבה היה לנו הכבוד להיות מעורבים באופן ישיר. הכוונה היא לפארסת Airbnb, שלפני כארבע שנים החליטה להפסיק מטעמים מוסריים, לפעול בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית. אך חודשים ספורים לאחר מכן, בעקבות לחצים ותביעות משפטיות שהוגשו נגדה בארץ ובחו"ל, החברה התקפלה בבושת פנים וחזרה בה. את ההחלטה להפסיק לפעול בהתנחלויות, קיבלה Airbnb יום לפני פרסומו של דו"ח, עליו עבדנו עם ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, שנקרא "לינה וארוחת בוקר על אדמה גזולה". הדו"ח סקר את פעילותן של Airbnb ו-Booking.com, אשר מפרסמות מקומות לינה ונופש בהתנחלויות. כלומר, מפיקות רווחים ממשטר האפרטהייד הישראלי בשטחים (הדו"ח שפורסם בנובמבר 2018 - https://bit.ly/3ylbjtH).

בעקבות החלטתה של Airbnb להפסיק לעבוד בהתנחלויות, הגישה מתנחלת ממאחז לא חוקי, מבודד ואלים בשם קידה, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד Airbnb וכרם נבות. התביעה הוגשה בהסתמך על "חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים" שאוסר על עסקים הפועלים בישראל, לסרב להעניק למתנחלים שירותים. האמת היא שאנחנו חשבנו שמדובר בתביעה מעניינת ודווקא רצינו בזמנו שהיא תתברר בבית משפט. אבל המתנחלת שהגישה אותה, העדיפה למחוק אותה לאחר ש-Airbnb התקפלה. בסופו של דבר, הבקשה אכן נמחקה ע"י בית המשפט, על אף התנגדותנו (קישור לפוסט שהעלנו כאן ביולי 2019, שבו הסברנו יותר לעומק את הסיפור - https://bit.ly/3ChIWOl).

נחזור עכשיו למה ששר התיירות כינה: "מידע שקרי נגד מדינת ישראל ונגד עסקי תיירות ישראלים שבשטחי יהודה ושומרון". עזבו רגע את שאלת הבטחון האישי של המבקרים בהתנחלויות. על זה נראה לנו שקצת מטופש להתווכח בימים שבהם הגדה נמצאת על סף מה שבכל יום יכול להתגלגל לאנתפאד'ה שלישית.

בואו נדבר רק על זכויות אדם: לשם כך נתרכז במקום אחד (מבין עשרות) שאנו בכוונה לא נוקבים עתה בשמו, על מנת שלא להעניק לו פרסום חינם. מדובר באתר אירוח שפועל באחד המאחזים הפרועים, של אחת ההתנחלויות שנמצאות מדרום-מזרח לבית לחם. המאחז הוקם בראשית שנת 2019 בתוך אדמות תושבי אחד הכפרים הפלסטינים הגדולים באזור, שגישתם למקום נחסמה. מי שעוקב אחרי הפרסומים שלנו, יודע שלא מדובר ב"תקלה" אלא בשיטה. כמעט כל מקום שאליו מתנחלים מגיעים באופן "חוקי" או "לא חוקי" (כמו במקרה זה), נסגר לכניסת בעלי הקרקעות הפלסטינים. זאת בדיוק הסיבה שמתנחלים מגיעים לשם מלכתחילה.

אבל בפלנטה המעוותת שבה משייט שר התיירות רזבורוב, המציאות הזו שהפכה לנורמה, היא בכלל "מידע שקרי נגד ישראל ונגד עסקי תיירות ישראלים שבשטחי יהודה ושומרון". בדיוק בשביל אנשים כאלו נכלל בוידוי של תפילת יום כיפור, המשפט: "על חטא שחטאנו לפניך בכחש ובכזב."


bottom of page